Vermoeidheid, hoogtemeters en wind spelen bepalende rol
Afgaande op het roadboek lijkt de zwaarste etappe van deze Trans Germany volgens ons dag 4 te zijn met zijn 120 km. Bij de briefing gisterenavond in de kraaknette brandweerkazerne van Bischofsheim, worden we echter gewaarschuwd voor de rit van vandaag. Weliswaar slechts’ 95 kilometer, maar wel 2700 hoogtemeter en het venijn zit in de staart. En zoals steeds geldt: Een verwittigde mountainbiker is een hele ploeg waard. Nog even meegeven dat er gisterenavond maar liefst 2 Belgen stonden te blinken op het podium: Hans Planckaert koerste zich naar een derde plaats in de masters-categorie van 40 tot 50 jaar. Eeuwig vurige Rudi Geentjes mocht zelfs op het één na hoogste schavotje plaatsnemen bij de senior-masters vanaf 50 jaar. Sjieke dinges mannen! Volhouden en indien mogelijk nog een plaatsje klimmen zodat we de Belgische driekleur kunnen laten wapperen.
Vanmorgen gonst het weer van bedrijvigheid in de RVX-Enterprise. Correctie: Vooral Zoef gonst als een bezige bij door het warm-bezwete luchtruim en ook op Holzofen’-broodjes verlekkerde Kroki springt plichtsbewust en zonder morren in zijn oranje Reevax-fleece en huppelt naar de plaatselijke warme bakker. Pat daarentegen verkeert nog in een diepe coma en ook mijn blaffeturen’ gaan slechts met spleetjes open. De geur van koffie doet echter wonderen en zo langzaam komt de hele équipe tot leven. Terwijl we de vorige twee etappes wegens het druilerige weer op Continental Mountain King banden vertrouwden, kiezen Pat en ik vandaag voor lichter lopende semi-slicks. Daarom gisterenavond nog snel een set wielen met Cont Race Kings geprepareerd en van het anti-lekmiddel NoTubes voorzien.
Het offensieve rijden van gisteren heeft Pat alvast geen windeieren gelegd zodat we vanmorgen allebei in startbox A mogen vertrekken. We hoeven dus niet extra vroeg naar de start en kunnen nog even in de gezellige warmte van ons mobiele huisje vertoeven. Even later staan we blijkbaar als allereersten helemaal vooraan aan het lint. Twee oranje helmpjes met daaronder twee vrienden die zich afvragen of ze straks niet de honden in het kegelspel zullen worden. Het snel volk stroomt langzaam toe en even later hebben Pat en ik toppers als Thomas Dietsch, Alban Lakata en Hannes Genze als bodygard. In vergelijking met de full-size parma-hespen van bovenbenen van deze racemonsters lijken onze quadricepsen eerder op soepstengels, en om eerlijk te zijn, zo voelen ze bij momenten ook.
Het publiek begint te klappen, Highway to Hell galmt door de speakers en de aftelling is begonnen. Eigenlijk is dat nummer door de jaren al meer dan afgezaagd en toch doet het elke keer weer iets met me: volgens mij iets à la Pavlov, alleen dat ik niet begin te kwijlen, maar de adrenaline begint rond te pompen en de hartslag de hoogte in gaat. Nog snel een high-five met mijn teammaat en de concentratieknop op zeven.
Gisteren ging het er na de start zo snel aan toe dat ik de kopgroep welgeteld 5 minuten heb kunnen volgen en ook vandaag vrees ik een gelijkaardig scenario. Mij gaan ze deze keer niet hebben heb ik me voorgenomen want ik wil mijne Join-de-culasse niet van in het begin opblazen. Het doet pijn, maar het is draagelijk en hoewel ik langs alle kanten voorbijgereden wordt is het gevoel beter als gisteren. Na amper amper 9 minuten wedstrijd staat Lakata, winnaar van de eerste etappe, al met pech aan de kant. Als opwarmer krijgen we een klim van 6 kilometer door de bossen gepresenteerd. We zijn dan ook al aardig aangebrand als we de Hochröhnstrasse bereiken. Deze dubbelsporige asfaltweg loopt midden door een natuurgebied en is helaas de enige toegelaten weg om ons over te sturen. Een welgekomen verpozing, zou je denken, ware het niet dat er een stevige wind pal op de neus staat en ten gevolge van het kale landschap is van beschutting evenmin sprake.
In de hoop het 12-koppige groepje waar ik inzit samen te doen werken geef ik eerst even het goede voorbeeld en maan ieder van hen dan aan telkens 1 minuut op kop te rijden. Ik geloof mijn eigen ogen niet, maar de taktiek schijnt te werken. Zelfs de twee vrouwelijke rensters doen telkens een korte beurt en langzaam haalt ons treintje een vorig groepje in. Mijn peptalk van erop en erover valt helaas in dovemansoren en de boel valt helaas weer stil. Wat dan volgt is een spervuur van demarages, chasse-patattes en hergroeperingen onder het motto: hoe rij ik me het snelst de pleuris. Gelukkig is na 8 kilometer de snelweg overigens met links en rechts prachtige panorama’s – ten einde en wordt het parcours zelf weer wat boeiender. De vliegende afdalingen lijken wel Formule-1 mountainbiken en de peletonnetjes scheuren met hoge snelheid door het Tühringse landschap en de dorpjes terwijl enthousiaste omstaanders ons luidkeels begroeten. Bolide Pat is intussen weer komen aansluiten even verderop duikt Zoef voor het eerst op met verse bidons. De hoge snelheid, het vele volk en Pat en ik tegelijk maken het voor onze bevoorraders niet simpel en gelukkig heb ikzelf nog geen bidon nodig en verloopt alles zonder ongelukken.
Na al dat hoge-snelheidswerk maar vooral door de strakke wind zijn bij velen de beentjes al aardig aangetast en zorgt de volgende stevige beklimming voor een verdere selectie. Bij iedereen kraken de spieren en ik heb de indruk dat de ene al wat beter de pijn kan verbijten dan de andere. Of het nu MarV’s fannekoeken of Zoef’s pasta is geweest, maar om één of andere reden loopt het vandaag lekker en lukt het me deze keer wel om het tempo hoog te houden. Automatisch ontstaan er op die manier gaten en dunt de groep steeds verder uit.
Bij de spoorwegovergang in Waldorf moeten we verplicht over de voetgangersbrug. In de winter veldrijden kijken heeft zo zijn voordelen: Snel komen aanrijden. Ene been al over de bovenbuis zwieren, met het andere been nog tot op het laatste moment op het pedaal blijven staan en dan in één vloeiende beweging van de fiets springen. Dan zo snel mogelijk als eerste van het groepje met twee treden tegelijk naar boven lopen, op de fiets springen, de brug over rijden en in één ruk door de trappen afrijden. Resultaat: 30 meter voorsprong zonder veel moeite. Kicken dus.
Zoef heeft alweer een lelijke gezichten-plekje uitgekozen op een beklimming van 7%. Wie echter dacht dat hij het ergste gehad had, komt bedrogen uit want de strafste beklimming ligt nog voor ons: een 15% steile cadeau naar de het Charlottenhaus op de top van de Dolmar. Het zal U niets zeggen, ons trouwens ook niet en bovendien bleek Charlotte daarboven niet thuis. Intussen is het ieder voor zich en worstelen we met z’n allen tegen de kilometers en de hoogtemeters, maar onze allergrootste tegenstander is effectief de wind. Door die duivelse wind worden de krachten nog sneller uit de al zo moe getergde spieren gezogen. Ondanks het weinig technische van deze etappe is ze wel heel erg selectief. Een afdaling als beloning brengen weer wat verse zuurstof zodat we na 75 kilometer aan de laatste maar lange klim naar Oberhof kunnen beginnen. Met wisselende hellingsgraden en diverse ondergrond is het nog bijna 20 kilometer bergop en vermoedelijk zullen in deze venijnige staart de meeste lijken vallen. Blijven eten, blijven drinken, de pijn verbijten en de druk op de pedalen houden is mijn recept en hopelijk lukt het tot aan de streep. De motiverende taal van Kroki en Zoef zorgen voor de nodige bruis in het intussen tamelijk platte water en voor diegenen die het nog niet moesten weten: peptalk werkt echt! Alleen goed opletten want het zou niet de eerste Spa-fles niet zijn die na te lang schudden in je handen ontploft.
Langzaam verschijnen enkele voorliggers in mijn gezichtveld, verkleint langzaam de afstand en wordt door de opwinding de pijn in mijn benen een beetje verdooft. Of hoe een mens soms kan genieten tijdens het afzien. Moeilijk uit te leggen, maar sommigen zullen dit gevoel vast en zeker kennen. Nog slechts 6 kilometer tot aan de finishlijn en voor het allerlaatste stukje hebben ze nog een super vettig stukje bos in petto. De plaatselijke groene jongens hebben hier lelijk met hun traktoren huisgehouden en waar eens een weg was resten nu enkel nog diepe geulen waarin je van links naar rechts schuift. Het is balanceren en corrigeren en zelfs in deze smurrie laten mijn banden me niet in de steek. Een schitterende keuze zo blijkt.
Na 4u26min zit de rit er dan eindelijk op. En of ik tevreden ben? Het minder goede gevoel van gisteren was vandaag gelukkig verdwenen en de rappe gasten die ik niet kon bijhouden zijn vandaag voor een deel naar achteren verwezen. Een 10 de plaats bij de masters is de beloning. Eens benieuwd wat morgen brengt. Pat finisht vandaag als 19 de maar behoudt zijn 17 de plaats in het klassement. Het vele klimwerk maar vooral de straffe tegenwind hebben ook bij hem veel energie gekost en ook in zijn groepje was de samenwerking niet altijd optimaal.
Vanuit Oberhof gaat het morgen over 120 km naar Bad Steben. Wij trachten vanavond nog even te genieten van de pastaparty in dit wereldcentrum van de biathlon. Eerst moet er wel nog gesleuteld worden want mijn rechtse shifter blijkt te haperen. Kroki doet al het mogelijke, maar uiteindelijke blijkt er inwendig iets defect en moeten we de professionele hulp van Shimano inroepen. Met een goede taakverdeling en echt teamwork is om 18u30 gelukkig alles weer opgelost. We kunnen dus gerust naar de pasta-party. Meer zere benen, verzuurde spieren en straffe verhalen morgen vanuit Bad Steben.
Pepe
Etappe Info – Wat de organisator zegt
Afstand: 95 km
Hoogtemeters: 26′ hm
Uitslag
Etappe uitslag
1 | Grasegger Johann | 3:58.50,9 |
10 | Peter Paelinck | 4:25.52,1 |
19 | Patrick Wouters | 4:43.53,0 |
Algemeen klassement
1 | Grasegger Johann | 9:40.34,1 |
10 | Peter Paelinck | 10:56.59,8 |
17 | Patrick Wouters | 11:19.20,3 |
Foto album
Trans Germany 2009
-
Trans Germany 2009
Aanmelden voor een startnummer en sportzak
Registering for a startnumber and a sportsbag -
Trans Germany 2009
Nog wat papierwerk invullen
Filling out some paperwork -
Trans Germany 2009
Zijn we er al ?
Weare already there? -
Trans Germany 2009
We zijn klaar voor de Trans Germany
We are ready for the TransGermany -
Trans Germany 2009
Veel volk aan de start in Erbach
A lot of people at the start in Erbach -
Trans Germany 2009
Pino was er ook
Pino was also there -
Trans Germany 2009
Met een spectaculaire Samba act
With a spectacular Samba act -
Trans Germany 2009
En we zijn weg !
And we are gone ! -
Trans Germany 2009
Het eerste deel is geneutraliseerd
The first section is neutralized -
Trans Germany 2009
Regelmatig snelle schotterwegen
Regularly fast gravel roads -
Trans Germany 2009
Zoef zorgt voor de bevoorading
Zoef takes care of the drinking bottles -
Trans Germany 2009
Patje op een van de singletrails
Pat on one of the singletrails -
Trans Germany 2009
Vele treintjes onderweg
Many little groups today -
Trans Germany 2009
Nog een laatste steil klimmeke
A last little climb -
Trans Germany 2009
Reevax heelhuids gefinisht
Reevax at the finish line -
Trans Germany 2009
Het ging er vandaag hevig aan toe
There was some serious fighting today -
Trans Germany 2009
Pepe op de eerste rij naast een hoop snel en bekend volk
Pepe on the first row next to a lot of famous and fast guys -
Trans Germany 2009
Praktijkles in de school van Frammersbach
First lesson in the schools of Frammersbach today: bike racing -
Trans Germany 2009
Het peloton trekt zich op gang luid aangemoedigd door een enthousiaste menigte
The riders are luoudly cheered on by an entousiastic crowd -
Trans Germany 2009
De eerste lange en steile klim van de dag in Burgsinn
The first long and steep climb of the day in Burgsinn -
Trans Germany 2009
Halfweg koers, alweer een berg achter de rug
Halfway in the race and one more mountain behind us -
Trans Germany 2009
Pepe hangt de held uit en gaat tegen de wind in en bergop op kop rijden
Pepe tries to be the hero riding in the front against the wind and uphill -
Trans Germany 2009
Het nieuwe drinkbuske zal van pas komen
The new drinking bottle will come in handy -
Trans Germany 2009
Patje verdwijnt in de donkere bossen rond Bisschofsheim
Pat disappears in the dark forests around Bisschofsheim -
Trans Germany 2009
Pepe op een van de schotter downhills
Pepe on one of the gravel downhills -
Trans Germany 2009
Start van de laatste klim. Pepe geeft het volle pond want deze klim telt mee voor het bergklassement
Start of the last climb. Pepe gives everything as this counts for the mountain jersey -
Trans Germany 2009
Pepe aan de finish in Bisschofsheim
Pepe at the finish in Bisschofsheim -
Trans Germany 2009
Patje is diep gegaan vandaag
Pat went deep today -
Trans Germany 2009
Patje heeft hier blijkbaar veel fans
Pat apparently has a lot of fans here -
Trans Germany 2009
En ook bij Pepe staan de dames in de rij. Kunt daar maar aan uit ;-)
And also Pepe has a bunch of ladies lined up -
Trans Germany 2009
Patje en Pepe vandaag samen op de eerste rij
Pat and Pepe together on the first startrow -
Trans Germany 2009
Geneutraliseerde start tot aan de rand van het stadje
Neutralised start until they are out of the city center -
Trans Germany 2009
Prachtige vergezichten in de Rhoen-streek
Magnificent views in the Rhoen region -
Trans Germany 2009
Door de stevige wind werd er in het eerste gedeelte veel in groepjes gereden
Due to the strong headwind, there were many groups in the first part of the stage -
Trans Germany 2009
Met Patje uiteraard op kop tegen de wind in
With Pat in the front against the headwind -
Trans Germany 2009
Patje 'pakt' een heel peleton ineens
Pat overtakes a whole group at once -
Trans Germany 2009
Een van de vele steile afdalingen
One of the many steep descents -
Trans Germany 2009
Steil, steiler, steilst
Steep, steeper, steepest -
Trans Germany 2009
Patje niet op kop? Wat zou er mis zijn?
Pat not in the froont? What is wrong? -
Trans Germany 2009
Afdaling van de 'Hohe Geba'
Descent of the 'Hohe Geba' -
Trans Germany 2009
PPT, Patje Perte Totale
PPT, Pat Perte Totale -
Trans Germany 2009
Cake om te recuperen
Cake to recuperate -
Trans Germany 2009
De start in Oberhof voor de langste etappe van deze Trans Germany
The start in Oberhof of the longest stage of this Trans Germany -
Trans Germany 2009
Vandaag wordt er veel over de Rennsteig gereden, Duitslands oudste wandelweg
Today the course goes a lot along the Rennsteig, Germany's oldest hiking trail -
Trans Germany 2009
Een parkoers dat steeds op en af gaat, over de bergkam van het Frankenwald
A course that continuously goes up and down, along the mountain ridge of the Frankenwald -
Trans Germany 2009
De Rennsteig gaat deels door weide
The Rennsteig goes partly along meadows -
Trans Germany 2009
Maar het grootste gedeelte door dichte naaldbossen met veel wortels
but mostly through dense pine forests with many roots -
Trans Germany 2009
Pepe in de achtervolging na een afslag gemist te hebben
Pepe trying to get back to the front after having missed a sign -
Trans Germany 2009
't vatje is af bij Patje, wringen, trekken en sleuren om boven te geraken
Patje is well done and wrestling had to get uphill -
Trans Germany 2009
Zoef zorgt voor de nodige bevoorrading
Zoef takes care of new drinking bottles -
Trans Germany 2009
Pepe haalt langzaam zijn achterstand in
Pepe slowly reduces his lost time -
Trans Germany 2009
Bikers verdwijnen langzaam uit zicht
Bikers slowly disappearing at the horizon -
Trans Germany 2009
Patje wordt verwelkomd door cheerleader oef
Pat is welcomed by cheerleader Zoef -
Trans Germany 2009
ne goeie straffe koffie om terug op krachten te komen
A good strong coffee to recover -
Trans Germany 2009
Zoef op zoek naar kandidaten voor de Reevax cheerleaders
Zoef looking for candidates for the Reevax cheerleaders -
Trans Germany 2009
De 5de etappe start in de regen
The 5th stage starts in the rain -
Trans Germany 2009
Een van de steile beklimmingen van vandaag
One of the steep climbs of today -
Trans Germany 2009
Fuck, moeten we daar omhoog !?!?
Fuck, do we have to get up there !?!? -
Trans Germany 2009
Zoef zorgt dat Patje een vers bidonneke krijgt
Zoef takes care that Pat gets a new drinking bottle -
Trans Germany 2009
Bovenaan de lokale Alpe d'Huez, met 500m lengte en 80 hoogtemeter iets bescheidener als het echte exemplaar. De hoofdprijs...
The local Alpe d'Huez. With 500m length and 80 meters of climbing a little bit more modest then the real one. The price at the top... -
Trans Germany 2009
...een broodje saucis
... a sausage sandwich -
Trans Germany 2009
Vandaag inde cinema: Bikers in the mist
Today at the movies: Bikers in the mist -
Trans Germany 2009
De boswegen lagen er vettig bij, het favoriete speelterrein van Patje
The forest trails were muddy today, Pat's favorite playground -
Trans Germany 2009
Pepe met nieuwe fans
Pepe has new supporters -
Trans Germany 2009
Patje op de laatste klim naar de finish. Het kopje zit diep...
Pat on the last climb to the finish. His head hidden deep between the shoulders.... -
Trans Germany 2009
euhhh, beetje perte totale?
euhmm, little bit perte-totale? -
Trans Germany 2009
Pepe op het podium na de 5de etappe
Pepe on the podium after the 5th stafe -
Trans Germany 2009
Gladde wegen vandaag, zoals hier professioneel gedemonstreerd wordt
Slippery roads today, as demonstrated here -
Trans Germany 2009
Pepe voert de kop aan op de Rabenberg
Pepe leads the group on the Rabenberg -
Trans Germany 2009
Patje daarentegen heeft alle moeite van de wereld om niet te lossen
Pat has problems hanging on -
Trans Germany 2009
De begeleiders van de teams uit Sachsen hebben elke dag ergens hun discobar opgesteld
The support crew of the teams from Sachsen have their discobar set up everyday along the course -
Trans Germany 2009
Met deftige gerief en stevige rock hoor je ze al van kilometers ver
With powerful speakers and rock music, you can here them from kilometers ahead -
Trans Germany 2009
Pepe gaat voluit op de laatste beklimming: de Fichtelberg
Pepe goes as fast as he can on the last climb: the Fichtelberg -
Trans Germany 2009
Speciaal voor Pepe hebben ze een nieuw verkeersbord ingevoerd
Specially for Pepe they have made new traffic signs -
Trans Germany 2009
Pepe demarreert, Europees kampioene en leider bij de dames Esther Suss is de enige die nog volgt
Pepe attacks halfway the last climb, European champion and leader in the womens category Esther Suss is the only one that follows -
Trans Germany 2009
Pepe in de afdaling van de Fichtelberg
Pepe in the downhill of the Fichtelberg -
Trans Germany 2009
Pepe finisht als 2de, 10 seconden na de winnaar
Pepe finishes 2nd, 10 seconds after the winner -
Trans Germany 2009
Patje komt vandaag niet helemaal kapot aan de finish
Pat is not completely waisted today -
Trans Germany 2009
High 5 !
High 5 ! -
Trans Germany 2009
Pepe's geheime turbo-fleske
Pepe 's geheime turbo-fleske -
Trans Germany 2009
De redactie aan het werk
The redaction at work -
Trans Germany 2009
Het podium van de 6de etappe
The podium of the 6th stage -
Trans Germany 2009
De 2de prijs: Pepe binnen 20 jaar
The 2nd price: Pepe in 20 years -
Trans Germany 2009
Start van de 7de etappe in Oberwiesenthal
Start of the 7th stage in Oberwiesenthal -
Trans Germany 2009
Supersteile klim na 27 km, Pepe moet de winnaar van gisteren laten gaan
Supersteep climb after 27 km, Pepe is unable to follow yesterday's winner -
Trans Germany 2009
Patje ziet af en zwalpt naar boven
Pat is suffering and struggles up the hill -
Trans Germany 2009
Komaan Pat, nog 50 km
C'mon Pat, only 50 km left -
Trans Germany 2009
Pepe in de achtervolging voor de 2de plaats
Pepe chasing the 2nd place -
Trans Germany 2009
De laatste technische afdaling, Pepe heeft 20m voorsprong op de 3de
The last technical downhill, Pepe has 20m lead on the 3rd -
Trans Germany 2009
Pat schuift nog enkele plaatsen op
Pat moves a few places forward -
Trans Germany 2009
Pepe finisht de slotetappe als 2de
Pepe finishes the final stage as 2nd -
Trans Germany 2009
PPT, Pepe Perte Totale
PPT, Pepe Perte Totale -
Trans Germany 2009
Patje perst er nog een spurtje uit voor de laatste seconden
Pat sprints for every second -
Trans Germany 2009
Reevax succesvol aan de finish in Seiffen
Reevax succesful at the finish in Seiffen -
Trans Germany 2009
Pepe op het 2de trapje in de laatste etappe
Pepe on the 2nd place in the final stage -
Trans Germany 2009
Zoef is gelukkig met de 2de prijs: een nieuw boeleke
Zoef is happy with the 2nd price: a new baby -
Trans Germany 2009
Pat en Pepe met de finisher t-shirt
Pat and Pepe with the finisher t-shirt -
Trans Germany 2009
Froggy heeft voor iedereen champagne voorzien.
Froggy brought champagne for everybody -
Trans Germany 2009
Een spetterend vuurwerk sluit de Transgermany 2009 af
A big fireworks closes the 2009 TransGermany