Eerste kennismaking met ‘Prova Speciale’

Eerste kennismaking met ‘Prova Speciale’

La bella Italia, bekend voor zijn lekker weer en goed eten – of was het net omgekeerd ? – verwelkomt ons vanmorgen met een mistroostige erwtesoep. Als om 6 uur onze wekker afloopt zit de hemel boven Riole Terme bloempotdicht. Zonder de minste hoop op ook maar een sprankeltje mededogen van de Italiaanse weergoden kijk ik tegen beter weten in toch even uit het raam. Zelfs de huizen aan de overkant zijn door de dichte mist opgeslokt en het geluid van door plassen rijdende auto’s op de brug over de Torrente Senio doet de droom van een hete en stoffige zomerdag letterlijk uit elkaar spatten. Het wordt dus zoals gevreesd ‘Another long day in paradise’, maar voor dat paradijs zullen we eens een andere keer moeten terugkomen, vrees ik.

Bij het ontbijt heel wat sombere gezichten maar vooral veel rode oogjes. Neen, albino’s krijgen bij deze race geen wildcard en van de braspartij van gisterenavond kan het evenmin zijn. De intussen beruchte ‘fango’ mag dan gebruikt worden voor schoonheidsbehandelingen van ‘het vel’, blijkbaar zien onze ogen deze modderspecialiteit veel minder zitten. Een ander opvallend thema vanmorgen is de rug. Nagenoeg iedereen klaagt over pijn in de rug. Niet zozeer onderaan – zoals veel voorkomend na een dag van zware beklimmingen – maar centraal en bovenaan. Vermoedelijk van het verderduwen en sjouwen van onze fietsen in de modder-odyssee van gisteren.

Starten doen we vandaag gezamelijk omstreeks 8u15. De eerste 25 kilometer behoren immers niet tot de ‘prova speciale’ wat betekent dat de tijd die je erover doet van weinig belang is. Tenminste wanneer je de complete etappe binnen de 7 uur afwerkt, anders krijg je, zoals uitgelegd, 1 strafpunt per minuut te laat. Kroki voelt zich vanmorgen niet zo best. De uitputting van gisteren in combinatie met zijn nog beperkt recuperatievermogen eist zijn tol en dat is geen goeie basis voor een nieuwe dag ellende. Kroki besluit dan ook wijselijk om niet te starten.

Met de hele bende rijden we aan een gezapig tempo via het asfalt de stad uit en de eerste kilometers zijn zelfs gezellig. De meesten trachten zich via positief denken op te peppen en er wordt wat gelachen en gegrapt. De leider van de wedstrijd rijdt vooraan en bepaalt het tempo wat voor de meesten haalbaar is. Wat hierbij opvalt is het onophoudelijk gekakel van de Italianen. Zowel de heren als de dames kwetteren dat het een lieve lust is. De meeste buitenlanders, waaronder ikzelf, verstaan bovendien geen snars van het nerveuze mitrailleur-geratel en een mens zou er zowaar hoofdpijn van krijgen. Geef mij dan toch maar die eenzame stilte tijdens de meeste marathons.

Na amper 6,5 km klinkt het eerste fango-alarm. We hebben amper het asfalt verlaten, of de beige-groene brei duikt weer op. Intussen heb ik geleerd dat je bij een fango-alarm snel moet reageren. Indien het goedje zich op een vlak stuk of een helling bevindt, moet je zo snel mogelijk van de fiets en voorkomen dat je banden in contact komen met de smurrie. Fango is namelijk extreem rubber-fiel. Dit betekent dat het de vervloekte eigenschap bezit om zich binnen de korste keren als een soort plastisch deeg rond je banden vast te zetten. Na amper één omwenteling is je band al dubbel zo dik en na hooguit twee keer rondgaan blokeren de wielen gegarandeerd tussen frame en voorvork. Je fiets als de gesmeerde bliksem optillen is dan ook de boodschap, zodat de fango je banden niet te pakken krijgt.

In de afdalingen kan je wel proberen om door de fango te komen, tenminste als het hellingspercentage voldoende is. Door de snelheid lukt het soms om de wielen door het deeg aan je fiets door te draaien. Er duikt dan evenwel een ander risico op en dat is sturen. Fango heeft immers van nature een hoog vetgehalte (BMI = 50) en voor je het weet schuift je voorwiel de verkeerde richting uit. Ikke dus al na amper 200 meter fango-afdaling het decor in. Gelukkig zonder veel erg, maar het vertrouwen in de stuurinrichting is natuurlijk gelijk weg.

De organisatie had echt zijn best gedaan om het parcours zoveel mogelijk om te leggen om de berijdbaarheid te verhogen. Tot aan de start van de ‘special’ was het dan ook best te doen. Een mens relativeert snel en met het spook van gisteren nog vers in het geheugen is een kinderhand snel gevuld. Bij kilometer 25 komen we aan de matten voor de tijdsopname. Vermits je tijd hier pas begint te lopen, is er de kans voor een korte tussenstop. Snel even een plasje maken en de tuinslang van een vriendelijke bewoner gebruiken om de Orbea weer fango-vrij te krijgen. Intussen zijn al heel wat deelnemers de matten gepasseerd, maar dat zal mij een zorg wezen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met een goed werkende, propere fiets straks mijn voordeel zal doen. Met of zonder fango scheelt bovendien heel wat nodeloos gewicht wat je moet meeslepen.

Intussen zijn we twee uur in de wedstrijd en ben ik klaar om te vertrekken voor de ‘speciale’ van 40 kilometer. Niet dat ik nu sito-presto ga beginnen koersen, wat die ambitie heb ik bij deze omstandigheden al snel opgeborgen. Hoofdzaak is aankomen en dan liefst nog heelhuids. De eerste paar kilometer bestaan uit een steil oplopend asfaltweggetje. Terwijl een eerder vertrokken deelnemer, krakend van de modder, de juiste versnelling tracht te vinden, fiets ik op mijn tempo rustig naar boven. Zie je wel dat de fietsreiniging een goed idee was, pep ik mezelf op. De off-road secties en trails die we vervolgens aangeboden krijgen zijn echt wel de moeite en zouden bij mooi weer zelfs super kunnen genoemd worden. Deze keer wel grotendeels berijdbaar vanwege de fangoloze ondergrond. De kilometers vorderen vandaag dan ook heel wat vlotter dan gisteren. Een hele opluchting en goed voor het kopke.

Maar ook in Italie duren mooie liedjes niet lang: Even voorbij kilometer 50 doemt plots weer een gigantisch fango-spook op. Een 3 meter brede, oplopende weg met twee diep uitgereden geulen en her en daar een plas water van ongekende diepte: Fango-land. Volgens mij is het enig bruikbare vervoermiddel voor dit terrein een Leopard tank, maar laat ik die nu net hebben thuisgelaten, vanwege plaatsgebrek in Kroki’s auto. Over thuislaten gesproken. Gisteren was ik onderweg met twee bidons en een Camelback. Na de etappe bleek dat ik zelfs geen slok van de drinkrugzak had gebruikt. Daardoor kreeg ik vanmorgen dan ook het idee om mijn bidons thuis te laten en enkel de Camelback mee te nemen. Normaal zou ik net het omgekeerde doen: enkel bidons en geen Camelback. De reden hiervoor was drieledig: Ten eerste zaten er in de Camelback een aantal verplichte items zoals overlevingsdeken, fluitje, multitool, enz… Ten tweede beschermt de Camelback je rug als je je fiets op je rug moet dragen waardoor het comfort verhoogt. Ten derde wordt mijn fiets lichter om te dragen wanneer er geen bidons opzitten. En de theorie blijkt zijn vruchten af te werpen want in het volgende halfuur strompel ik met mijn fiets op de rug door Fango-land. Helling na helling, en zelfs de afdalingen zijn niet te rijden. Het lijkt wel een eeuwigheid te duren en mijn handen en armen branden en vingers zijn gevoelloos. Plots een motard van de organisatie aan de kant. De arme stakker zit nog op de moto en tot aan zijn knieen in een diepe modderplas. “Finito” roept hij en gebaart naar zijn door de modder verzwolgen vehikel. Ik kan er helaas geen medelijden mee hebben want ik ben zelf immers eindeloos aan het afzien. Iedere stap die ik zet spuit de modderbrij van onder mijn schoenen en als ik mijn voet weer ophef, slurpt de moddersaus zich tot onder mijn inlegzooltjes. Tijdens een stukje te voet naar beneden maak ik een plotse schuiver, steekt de fiets op mijn rug me zonder verwittiging voorbij en neemt daarbij mijn rechterduim mee. Shit, nu nog een hap uit mijn duim ook. Al bij al niet erg, maar verwondingen kan ik nu wel even missen als kiespijn.

Intussen heb ik de leider bij de dames ingehaald. Ze kreeg af te rekenen met een gebroken ketting en ziet deze ellende niet meer zitten. Ze overweegt om uit de race te stappen omdat ze binnenkort nog belangrijke wedstrijden op de kalender heeft staan. Een verlossende bevoorrading kondigt het einde van fango-land aan en als beloning krijgen we hierna alweer een wondermooie singletrail gepresenteerd. Ik moet wel toegeven dat net als bij Kroki gisteren mijn bandenkeuze niet optimaal is en ik moet dan ook behoedzaam de bochten nemen. Misschien als ik tijd heb voor morgen toch maar andere banden monteren.
Na een lange en slingerende afdaling duikt plots maatje Kroki op. Hij heeft blijkbaar een plekje op het parcours kunnen vinden en is er met de auto naar toe gekomen. “Nog een klim van twee kilometer voor de chrono”, roept hij me toe, en dan weet ik dat het bijna gedaan is. En inderdaad: een laatste stukje asfalt bergop en dan worden we afgebeept op de matten van de tijdswaarneming.

Van hieraf gaat het nog 20 kilometer over het asfalt en hoofdzakelijk bergaf terug naar Riole Terme. In het gezelschap van een ander deelnemer vat ik de terugweg aan. We hoeven ons trouwens niet te haasten want we hebben nog ca. 2 uur de tijd om de 20 kilometer af te leggen. We weten op dat moment natuurlijk niet wat we nog gaan voorgeschoteld krijgen: asfalt, off-road of nog een fango-sectie? Het blijkt gelukkig het eerste te zijn want voor ons was het vandaag meer dan zwaar genoeg. Intussen maak ik gezellig keuvelend kennis met mijn jonge Croatische collega en worden vergelijkingen met andere avonturen-races gemaak. ‘Sox’, want dat is blijkbaar zijn bijnaam en bovendien voor mij makkelijker om te onthouden dan al die moeilijke namen van ginder, is erg geinteresseerd in onze ervaringen en droomt van gelijkaardige uitdagingen. De 20 kilometer vliegen voorbij.

Het bord Riole Terme verschijnt en onze uitdaging voor vandaag zit erop na 5u30min. Nu snel een bordje pasta en warme thee en dan kan de wasserij weer beginnen om al ons materiaal en kleren slijkvrij te krijgen. Als alles goed gaat, zijn we er morgen terug voor meer modder en regen.

Pepe


Etappe Info – Wat de organisator zegt

Afstand: 84 km
Hoogtemeters: 2600 hm


Uitslag

Etappe uitslag

  Masters  
1 Peter Paelinck 02:44:18

 

Algemeen klassement

  Masters  
1 Balboni Vanni 3189 points
3 Peter Paelinck 4043 points

 

  Heren  
1 Tognoni Denis 868 points
10 Steven Pauwels 20277 points

volledige uitslag

vorig verslagetappe overzichtvolgend verslag


Foto album

Rally di Romagna 2010

  • Rally di Romagna 2010

    Typische landschap in Romagna
    Typical landscape
  • Rally di Romagna 2010

    Steile hellingen met La Rocca de Brisighella op de achtergrond. Het Italiaanse weer laat het ook afweten
    Steep climbs with La Rocca de Brisighella on the background. The Italian weather is on holidays
  • Rally di Romagna 2010

    Centrum van Brisighella
    Center of Brisighella
  • Rally di Romagna 2010

    Avondeten met de all deelnemers
    Dinner with all participants
  • Rally di Romagna 2010

    La Rocca de Riolo Terme by night
    La Rocca de Riolo Terme by night
  • Rally di Romagna 2010

    A room with a view: zicht op Riolo Terme vanuit de hotelkamer
    A room with a view: view on Riolo Terme from our hotel room
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki heeft alvast zijn startnummer
    Kroki got his starting number
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe krijgt zijn nummer plechtig overhandigd
    Pepe gets his goodie bag
  • Rally di Romagna 2010

    Een uitgebreid startpakket
    Lot's of stuff in the goodie bag
  • Rally di Romagna 2010

    Serieus schrikken bij het inkijken van het roadbook.
    Scary moments when looking at the roadbook for the first time
  • Rally di Romagna 2010

    Nog snel even bijtrainen
    sharpening the condition during the last training
  • Rally di Romagna 2010

    Cucina typico: Piadina Romagnolo
    Cucina typico: Piadina Romagnolo
  • Rally di Romagna 2010

    En zo ziet dat er van kortbij uit
    And that's how it looks from closeby
  • Rally di Romagna 2010

    Orbea bikes klaar voor de Rally di Romagna
    Orbea bikes ready to attack the Rally di Romagna
  • Rally di Romagna 2010

    Briefing voor de start van de proloog
    Rider briefing before the start of the prologue
  • Rally di Romagna 2010

    Rally di Romagna organisator Stefano voert het woord: kort en krachtig, maar niet altijd duidelijk. Op zijn Italiaans dus
    Rally di Romagna organiser Stefano explaining things Italian style: short and to the point, but not always clear. Good for us there is a translator ;-)
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki aan de finish van de proloog
    Kroki at the finish of the prologue
  • Rally di Romagna 2010

    Proloog: ok. 5 echte etappes te gaan...
    Prologue: Done. 5 real stages to go ...
  • Rally di Romagna 2010

    Ondanks de regen nog lachende gezichten bij de start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Despite the rain smiling faces at the start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Een opwarmertje
    Warming up
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe op jacht naar Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Pepe chasing Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Eerste kwaliteit italiaanse modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    First quality Italian mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Vechten met de bike en de modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Fighting the bike and the mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Beste oplossing: de bike op de rug. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Best solution: bike on the back. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe op de trappen van Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Pepe on the stairs of Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe rechts, Kroki links
    Pepe right, Kroki left
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki beetje kapot, maar hij is op de juiste plaats om te recupereren...
    Kroki waisted, but he is on the right place to recover...
  • Rally di Romagna 2010

    Recuperatiestraatje
    Recuperation street
  • Rally di Romagna 2010

    A room with no view: Riolo Terme heeft tijdens de nacht zijn valiezen gepakt en zonniger oorden opgezocht
    A room with no view: Riolo Terme packed his suitcases overnight and moved to a sunnier place
  • Rally di Romagna 2010

    Korte briefing bij de start: meer asfalt, minder fango
    Short briefing at the start: more asphalt, less fango
  • Rally di Romagna 2010

    Startcontrole door Stefano
    Stefano checks the start list
  • Rally di Romagna 2010

    Geneutraliseerde massa start vandaag
    Neutralised mass start today
  • Rally di Romagna 2010

    Schitterend groen landschap, van veraf dan toch. Hoe zou het toch komen dat alles hier zo mooi groen is?
    Magnificent green scenery, when looking from far. How could it be that the landscape is so nice green?
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe net voor het begin van de slotklim van de Prove Speciale
    Pepe just before the start of the last climb of he Prove Speciale
  • Rally di Romagna 2010

    Rally di Romagna service wagen van de organisatie...
    Rally di Romagna service car of the organisation...
  • Rally di Romagna 2010

    uiteraard de typische fango-bestendige Fiat Panda 4x4
    Of course the typical fango-proof Fiat Panda 4x4
  • Rally di Romagna 2010

    De rivieren zijn overvol
    Rivers are completely full
  • Rally di Romagna 2010

    Finish in Riolo Terme samen met de Kroaat Sox
    Finish in Riolo Terme together with Croatian rider Sox
  • Rally di Romagna 2010

    Geen grap en harde realiteit: Orbea zonder modder
    No joke and hard reality: Orbea with no mud
  • Rally di Romagna 2010

    Zichtbaar getekend door de inspanning
    Clearly showing the signs of a hard day
  • Rally di Romagna 2010

    Full option bike wash, inclusief wax en opblinken
    Full option bike wash, including wax and polishing
  • Rally di Romagna 2010

    De 3de etappe start tussen de markt
    Start of the 3rd stage on the market
  • Rally di Romagna 2010

    Geneutraliseerde start achter Stefano's jeep
    Neutralised start behind Stefano's jeep
  • Rally di Romagna 2010

    Wat enkele streepjes zon met een landschap kunnen doen!
    What a little bit of sun can do with the views of the landscape
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe's compagnon van gisteren 'Sox' op een van de gravel wegen
    Pepe's compagnon of yesterday 'Sox' on one of the gravel roads
  • Rally di Romagna 2010

    Vandaag finishen we in de provincie Firenze
    Today we finish in the provence of Firenze
  • Rally di Romagna 2010

    Kleine stadjes verborgen tussen de groene heuvels
    Little towns hidden in the green hills
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe in de smalle straatjes van Palazzuolo sul Senio
    Pepe in the small streets of Palazzuolo sul Senio
  • Rally di Romagna 2010

    Finish in Palazzuolo sul Senio
    Finish in Palazzuolo sul Senio
  • Rally di Romagna 2010

    Dirk en Pepe, 1 en 2 vandaag, bespreken de etappe
    Dirk and Pepe, 1st and 2nd today, talking about the stage
  • Rally di Romagna 2010

    Finish-bevoorrading 1
    Finish-refreshments 1
  • Rally di Romagna 2010

    Finish bevoorrading 2
    Finish refreshments 2
  • Rally di Romagna 2010

    IJskreem bij deze temperaturen? Is het wel zomer hier?
    Icecream with these temperatures? Is it summer here?
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe ontvangt de leiderstrui van Franco
    Pepe receives the leader's jersey from Franco
  • Rally di Romagna 2010

    Truitje te klein of Pepe te groot?
    Jersey too small or Pepe too big?
  • Rally di Romagna 2010

    Bikes klaar voor de start
    Bikes ready to start
  • Rally di Romagna 2010

    Bikers ook klaar
    Bikers also ready
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe aan de start van de Prove Speciale
    Pepe at the start of the Prove Speciale
  • Rally di Romagna 2010

    De keukenploeg van de finish bevoorrading
    Kitchen crew of the finish refreshments
  • Rally di Romagna 2010

    Beest op het avondmenu: lekker, maar niet echt geschikt om te koersen
    Beast on the dinner menu: good, but not really fit for racing
  • Rally di Romagna 2010

    De leiders in de verschillende klassementen
    The leaders in the different classifications
  • Rally di Romagna 2010

    Bikes op de vrachtwagen
    Bikes on the truck
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe start voor de 7 km lange prove speciale
    Pepe starts for the 7km long prove speciale
  • Rally di Romagna 2010

    Aanvalleuuuh !!
    Attackkkkk!!
  • Rally di Romagna 2010

    Spectaculair uitzicht vanop de Monte Mauro
    Spectacular view from the Monte Mauro
  • Rally di Romagna 2010

    Portage
    Portage
  • Rally di Romagna 2010

    Ook de goei moeten van de bike
    Also the good guys have to push
  • Rally di Romagna 2010

    Sommigen vinden het nog leuk
    Some guys still have fun
  • Rally di Romagna 2010

    Alpinisme voor gevorderden
    Advanced alpinism
  • Rally di Romagna 2010

    Extreme hike a bike
    Extreme hike a bike
  • Rally di Romagna 2010

    Interview met de lokale TV
    Interview with the local TV
  • Rally di Romagna 2010

    Podium van de masters
    Podium of the masters category
  • Rally di Romagna 2010

    De finishers van de allereerste editie van de Rally di Romagna
    The finishers of the first edition of the Rally di Romagna