Wanneer kwantiteit het haalt van kwaliteit
De vorige editie van de Trans Germany was een positieve ervaring en een mooie belevenis. Ondanks de afwezigheid van echte bergen was men erin geslaagd om de deelnemers een mountainbike-technisch parcours te presenteren. De verwachtingen waren matig, de verrassing des te groter. We beleefden een schitterende week, ondanks het kwakkelweer. Er stelde zich echter een groot organisatorisch probleem: Met slechts 400 deelnemers kwam men blijkbaar amper uit de kosten en voor een commerciële organisatie als Plan-B is winst maken één van de vereisten. Het was dus maar de vraag of er ook in 2010 nog een Trans Germany zou plaatsvinden, of dat de formule werd opgeborgen.
De halvering van 8 naar 4 dagen en de verhuis van het parcours naar het zuiden van Duitsland, vlakbij de Alpenrand bleek bij het doelpubliek erg in de smaak te vallen. Etappenlocaties als Garmisch-Partenkirchen en de Bodensee spreken immers tot ieders verbeelding en in no time was de vernieuwde Trans Germany uitverkocht. De deelnemerslimiet die aanvankelijk op 800 was vastgelegd werd zelfs tot 2 maal toe verhoogd. Eerst 1000 en vervolgens 1200 bikers werden toegelaten. Een voltreffer van formaat dus en een nieuw elan voor de organisatie.
Als vier weken vóór de aanvang van de race een email in de bus valt van de koersdirecteur himself, waarbij hij vooraf reeds tracht uit te leggen waarom men hier en daar helaas verplicht is geweest om het parcours trastisch te wijzigen, fronsen we reeds onze wenksbrouwen. Blijkbaar heeft men niet overal de nodige vergunningen gekregen om met een meute van 1200 man de schitterende trails te berijden die in de regio te vinden zijn. Verantwoordelijke gemeentebesturen en eigenaars vrezen immers dat er een streep van verwoesting door het landschap zal getrokken worden en haken af. Problemen die men ook bij het Transalp Challenge-parcours ondervond, maar door zijn 13-jarig bestaan heeft deze race het tegendeel kunnen bewijzen. Vooral in de streek Algäu is het probleem het grootst en wordt er daarom noodgedwongen naar een grotendeels geasfalteerde route overgeschakeld.
De email lijkt dan ook een regelrecht excuus, een sorry vooraf en geeft aan dat ook race-director Uli Stanciu met de situatie verveeld zit. Het bijgevoegde roadbook drukt ons helemaal met de neus op de feiten en doet ons mountainbikehart bloeden: Van de totale 286 af te leggen kilometer zal 54% uit asfalt bestaan en nog eens 43% uit schotter. Blijft dus nog 3% over om je technische honger te stillen. We vrezen dus dat het een regelrecht mountainbike-dieet zal worden.
Het onverwachte en niet te voorziene hondeweer van de eerste dagen zorgde ervoor dat vele deelnemers niet rouwig waren om een streepje asfalt meer meer of een strookje makkelijk berijdbare schotter extra. Temperaturen rond het vriespunt en onophoudelijke stromende regen maakten het zowel mentaal als fysiek immers al tot een hele opgave. Misschien nog wel een geluk bij een ongeluk.
Toen gisteren echter de zon haar langverwachtte en zo gesmaakte intrede deed en de prachtige omgeving zich met haar besneeuwde toppen van haar allerbeste kant liet zien, kreeg de bikehonger bij velen een extra stimulans. En net dan presenteert men de 1200-koppige uitgehongerde mountainbike-massa een uitermate schraal dieet van 42 kilometer asfalt, 13 kilometer schotter en welgeteld 370 meter trail.
Diezelfde deelnemers telden hiervoor maar liefst 299 eur neer, wat overeenkomt met 75 eur per rit, inbegrepen de dagelijkse pastaparty. U begrijpt dat menig biker in deze Trans Germany ietwat op zijn honger blijft zitten en we kunnen ons al inbeelden hoe deelnemers uit Spanje, Portugal en zelfs Australië zich voelen bij een dergelijk dieet. Positivo’s als we zijn trachten we er desalniettemin het beste van te maken want zoals steeds heeft morren weinig zin en een optimistische instelling maakt het leven nu eenmaal veel mooier. Vanmorgen ontwaken we immers in een schitterende omgeving, omringd door majestueuze bergen en onder een heerlijke deugdoende zomerzon. De vogeltjes in Sonthofen fluiten. Zoef heeft zonet vers gebakken en heerlijk geurende keizerbroodjes bij de plaatselijke bakker gehaald en de geur van koffie prikkelt mijn reukorgaan. Voor het eerst deze week kunnen we in openlucht ontbijten en zijn we niet langer gevangenen in de Reevax-mobilhome.
Bij de start ook niets dan blije gezichten. De ene al met een rodere neus dan de andere want wie had er nu gisteren aan zonnecrème gedacht. Een uur voor de eigenlijke start lopen de startboxen al behoorlijk vol. Vermits enkel de eerste 15 masters uit het totaalklassement in box A mogen plaatsnemen, moet ik aanschuiven voor box B. Ik herrinner me dat er met slechts 1/3 van de deelnemers vorig jaar wel 20 masters in box A stonden. Vreemd? Kroki staat in box C en heeft dus nog meer volk voor zich staan. Klokslag 10 uur gaat de vierde en laatste etappe van deze Trans Germany van start aangevoerd door enkele plaatselijke hoogwaardigheidsbekleders op de fiets. De heren slagen er zelfs in om al van bij de allereerste meters een gigantische verkeersopstopping te creëren die gelukkig zonder ongevallen wordt opgelost.
Na enkele rommelige geneutraliseerde kilometers gaat het licht op groen voor 75 kilometer en 1365 hoogtemeters richting Bodensee. Nog een rare kronkel van de bedenkers van deze wedstrijd: Trans Germany met finale en finish in Oostenrijk? Vreemd! En nog vreemder is dat men voor de eerste 40 kilometer geen vergunningen heeft gekregen om off-road te gaan. En dient dus op de weg gekoerst te worden. Raar? Blijkbaar pas vanaf de Oostenrijkse grens in Hittisau is er schotter te vinden. Bike Trans Germany met enkel mountainbiken in Oostenrijk? Heel vreemd! Zou die “Powered by Nissan” er voor iets tussen zitten? Moet het parcours misschien door deze titelsponsor afgelegd kunnen worden? Bizzar.
Na een half uur glooiend asfalt bereiken we de voet van de Riedbergerpas. Met zij n 1420 lmeter naar verluid de hoogste pas van Duitsland en wat had je gedacht: erg populair bij wielertoeristen want natuurlijk tot op de graad asfalt. Het bordje van 16% geeft zwart op wit aan dat het geen makkelijke jongen is en de benen kunnen dit beamen. De zon lijkt nu plots niet meer zo deugdoend, maar brand op onze helmen. Het zweet begint te parelen en ik zoek de juiste kadans. Op zich wel een leuk colletje, maar waarvoor je hier een verende voorvork of noppenbanden nodig hebt mag Joost weten. Langs de kant her en der wielertoeristen die ons tijdens hun gratis zondagse ritje met een blik vol medelijden aankijken, want zij weten als geen ander hoe de Riedbergpas aanvoelt. Wij trappen meter voor meter onze 75 euro van vandaag weg en bereiken na een dikke 6 kilometer de top.
Fotograaf MarV is vanmorgen voor de start per auto de Riedberg opgereden om onze afgepeigerde en bezwete gezichten op de top voor de eeuwigheid te bevriezen. “Hi MarVy” roep ik, “Komaan !” roept hij terug. We storten ons vervolgens in een 20 kilometer lange afdaling op goed berijdbare ondergrond: asfalt dus. Met heel wat moeite – afdalen blijft immers mijn zwakste broertje – kan ik aansluiten bij een groepje wat ik eerder in de klim had voorbijgereden maar net over de top weer heb moeten laten gaan. Ons achttal zorgt voor een mooi tempo in de afdaling en af en toe krijgen we zelfs wat ongevraagde assistentie van een behulpzame wielertoerist die zich tijdelijk met zijn grote versnelling aan de kop zet.
In Hittisau gaan we de Oostenrijkse grens over en wacht een volgende, zij het korte beklimming. En ja hoor, plots geen asfalt meer maar een tweesporige schotterbaan. Allelujia, toch blijkbaar de juiste fiets meegebracht. Wat verderop teammaatje Pat die voor de welgekomen bevoorrading zorgt. Hij is vanmorgen vroeg per fiets vertrokken en heeft het parcours gevolgd om vervolgens op een strategische plaats post te vatten.
“Dat is hier een regelrechte wegkoers!” schreeuw ik hem toe, maar dat had hij natuurlijk zelf ook al ondervonden. Lang duurt de schotter-sectie niet en voor we het weten scheuren we alweer over het gitzwarte tarmac.
Als een accordion rekt ons groepje zich telkens weer uit om even later weer samen te smelten. De snelheid is echter goed en ik heb het gevoel dat we op een aardige positie liggen. Misschien zit er vandaag nog wel een leuk resultaat is en kan ik nog wat plaatsjes opschuiven in het algemeen klassement.
We zijn intussen zowat twee uur in de wedstrijd en na enkele kilometer schotter langs de rivier stuurt een wit-rode pijl ons links de brug over de Bregenzer Aach over. Een volgende beklimming dient zich aan, voor de verandering op asfalt. Bocht na bocht trappen we ons omhoog en hier en daar begint zich iemand af te vragen of we wel juist zijn. Er zijn inderdaad geen pijlen te bespeuren, noch op de grond, noch op bordjes. Als we naar beneden kijken zijn er echter nog heel wat andere bikers die de berg komen opfietsen, dus het zal wel kloppen. Ook de TV-motards zijn er trouwens bij. Na zowat 2,5 kilometer zijn we boven en tot onze ontsteltenis ook daar geen pijlen. We zijn dus effectief het spoor bijster en zijn allen als lemmings elkaar gevolgd. Enige oplossing is rechtsomkeer maken en terugkeren. In een mum van tijd verzamelen zich enkele honderde bikers en ontstaat er een gigantische file. Aan de foute pijl moesten we blijkbaar de rivier volgen in plaats van de brug over. De achterkomers hebben geluk want we kunnen hen het juiste pad wijzen. Voor ons is de koers over, de race is voorbij. Nu nog gas geven of voor een uitslag rijden is onbegonnen werk en bovendien gevaarlijk.
Net nu het parcours eindelijk off-road gaat, staan we met z’n allen aan te schuiven voor elke mogelijke hindernis: een brug, een wegversmalling, een boomstronkje, een modderplek. Even later komt ook Kroki aansluiten die meteen het hele verhaal te horen krijgt. Wat later zit ook Pat in ons kielzog en in plaats van te koersen besluiten we er dan maar een teamgebeuren van te maken. Ook eens wat anders. Na in totaal meer dan 20 minuten aanschuiven kunnen we eindelijk weer de fiets op, zij het dan op het asfalt natuurlijk. Als trio leggen we de laatste kilometer naar Bregenz af om te finishen op de wereldbekende Seebühne. De antiklimax kon amper groter zijn, maar we laten het niet aan ons hart komen. Het weer is schitterend, het gezelschap aangenaam en we zijn gezond en wel aangekomen. Wat wil je nog meer?
Misschien wat mountainbike-tracks misschien? En als het effe kan een organisatie waarbij het commerciële belang de inhoud en kwaliteit van het evenement niet overstijgt.
Wij trrachten alvast zo snel mogelijk onze ongestilde mountainbikehonger te bevredigen tijdens een echte mountainbike-marathon. We tellen al af naar de wedstrijd in Willingen volgend weekend.
Nu gaan we met z’n alleen een hapje eten en een lekker glaasje drinken, want het veel te strenge mountainbike-dieet van de voorbije vier dagen moet snel doorgespoeld worden.
Pepe
Etappe Info – Wat de organisator zegt
Afstand: 74.50 km
Hoogtemeters: 1365 hm
Uitslag
Etappe uitslag
Master | ||
1 | Christian Posl | 2:27:34 |
164 | Peter Paelinck | 3:34:50 |
Men | ||
1 | Mennen | 2:23:34 |
306 | Steven Pauwels | 3:33:27 |
Algemeen klassement
Master | ||
1 | Grasegger Hans | 11:11:21 |
26 | Peter Paelinck | 13:30:22 |
Men | ||
1 | Cristophe Sauser | 10:23:38 |
311 | Steven Pauwels | 15:41:54 |
Foto album
Trans Germany 2010
-
Trans Germany 2010
Hoera, we mogen officieel meedoen
Hurray, we can officially start -
Trans Germany 2010
Pepe toont waar hij gaat demareren
Pepe shows were he will attack -
Trans Germany 2010
Veel bikes maar geen bikers in de startbox
Many bikes but no bikers in the startbox -
Trans Germany 2010
Pepe heeft een pitspoes versiert
Pepe picked up a pit-girl -
Trans Germany 2010
Kroki doet het zonder pitspoes
Kroki waiting in the startbox -
Trans Germany 2010
De race is vertrokken
The race has started -
Trans Germany 2010
Ook Kroki is goed weg
Also Kroki had a good start -
Trans Germany 2010
Eerste noemenswaardig uitzicht: de springschans van Garmisch
First view of the day: the ski jump tower of Garmisch -
Trans Germany 2010
Het peleton draait de eerste klim op
The peleton turns onto the first climb -
Trans Germany 2010
En direct steil omhoog
And immediately a steep one -
Trans Germany 2010
Veel volk betekent te voet omhoog
A lot of people means walking -
Trans Germany 2010
Kroki vind het niet erg
Kroki does not really mind the queue -
Trans Germany 2010
Eerste bevoorrading voor Pepe
First new drinking bottle for Pepe -
Trans Germany 2010
Waar zijn de bergen naartoe?
Where are the mountains? -
Trans Germany 2010
Pepe in de laatste afdaling
Pepe in the last descent -
Trans Germany 2010
Pepe aan de finish van de eerste etappe
Pepe at the finish of the first stage -
Trans Germany 2010
Eerste werk: cake schrokken
First job: eating cake -
Trans Germany 2010
Kroki op het laatste klimmetje
Kroki on the last little climb -
Trans Germany 2010
Moe maar gelukkig
Tired but happy -
Trans Germany 2010
Welkom in Lermoos
Welcome in Lermoos -
Trans Germany 2010
Uitgebreide finish bevoorrading
Finish refreshments -
Trans Germany 2010
Technical service manager Pat aan het werk
Technical service manager Pat working -
Trans Germany 2010
Het peleton klaar voor de 2de etappe
The peleton ready for the 2nd stage -
Trans Germany 2010
Pepe is goed weg
Pepe has a good start -
Trans Germany 2010
Start om 11u is een beetje vroeg voor sommigen...
Start at 11 AM is a bit early for some -
Trans Germany 2010
Vandaag veel fietspadjes door alpenweides
Today many cycle tracks through the alpine meadows -
Trans Germany 2010
Pepe's diesel is vandaag aangeslagen
Pepe was faster today -
Trans Germany 2010
Thema van de dag: steil bergop
Theme of the day: steep uphills -
Trans Germany 2010
Nieuw drinkbuske voor Pepe
New drinking bottle for pepe -
Trans Germany 2010
De riviertjes lopen bijna over vandaag
Rivers are almost overflowing today -
Trans Germany 2010
Ook Kroki is wakker geworden
Also Kroki is awake now -
Trans Germany 2010
Meer alpenweides
More alpine meadows -
Trans Germany 2010
Getekend gezicht door de wind en regen
Face obviously marked by wind and rain -
Trans Germany 2010
Pepe aan de finish van de 2de etappe
Pepe at the finish of the 2nd stage -
Trans Germany 2010
Alweer een heleboel was en werk
Again a lot of laundry and work -
Trans Germany 2010
Pat en Zoef doen gezellig samen de was
Pat and Zoef doing the laundry -
Trans Germany 2010
De redactie aan het werk
The redaction at work -
Trans Germany 2010
Een donsdekentje boven het mobilhome park
A blanket over the mobilhome camp -
Trans Germany 2010
Het eerste streepje blauw deze week
The first piece of blue sky this week -
Trans Germany 2010
Aanschuiven aan de startbox
Queuing at the startbox -
Trans Germany 2010
En dan breekt de zon helemaal door
And then the sun came out ! -
Trans Germany 2010
Veel supporters voor de start
Many supporters for the start -
Trans Germany 2010
Pepe op volle snelheid
Pepe at full speed -
Trans Germany 2010
Het begin van de klim naar de Buchelalpe
The start of the climb to the Buchelalpe -
Trans Germany 2010
Vechten met mouwstukken
Fighting with armwarmers -
Trans Germany 2010
Eindelijk prachtige uitzichten
Finally magnificent views -
Trans Germany 2010
Patje buiten koers in de achtervolging op Kroki
Pat chasing Kroki -
Trans Germany 2010
Kroki aan de finish in Sonthofen
Kroki at the finish in Sonthofen -
Trans Germany 2010
Eerste werk: de was drogen en de Orbea's opblinken
First jog: drying the laundry and cleaning the bikes -
Trans Germany 2010
Reevax op de pasta-party
Reevax at the pasta-party -
Trans Germany 2010
Ambiance in het mobilhome park
Ambiance in the mobilhome parc -
Trans Germany 2010
Groen gras, spectaculaire bergen, brandende zon: wat moet een mens meer hebben?
Green grass, spectacular mountains, burning sun: everything a biker can wish for ! -
Trans Germany 2010
De Riedberg is het eerste doel van de laatste etappe
The Riedberg is the first goal of the last stage -
Trans Germany 2010
Pepe houdt zonder veel moeite een strak tempo...
Pepe keeps a high pace without too much trouble... -
Trans Germany 2010
Voor Kroki is het vechten met de berg
Kroki is fighting the mountain ! -
Trans Germany 2010
Ondertussen zit Zoef in de mobilhome koers
In the mean time Zoef is racing the mobilhome course -
Trans Germany 2010
Kroki virtueel Reevax-leider op de 3de klim
Kroki virtual Reevax-leader on the 3rd climb -
Trans Germany 2010
Gevolgd door Pepe en bevoorrader Pat
Followed by Pepe and support crew Pat -
Trans Germany 2010
Ondertussen komt de Bodensee in zicht
The Bodensee comes into view -
Trans Germany 2010
Reevax finisht de TransGermany 2010
Reevax finishes the TransGermany 2010 -
Trans Germany 2010
Een gezellige drukte aan de finish
A nice atmosphere at the finish