Weer geen weer
Voila, de Trans Germany editie 2010 is vertrokken. 1200 bikers stonden vanmorgen op de Richard-Strauss platz in Garmisch-Partenkirchen te wachten op het verlossende startschot van de eerste etappe naar Lermoos over 82 km en 2150 hoogtemeters. Niet zozeer omdat ze er zo graag aan wilden beginnen, maar eerder om toch een beetje te kunnen opwarmen. Met temperaturen onder de 10 graden en regen hebben we alweer de hoofdvogel qua weersomstandigheden afgeschoten. Het is weer geen weer. Gisterenavond tijdens de briefing werd er door zowel race director Uli Stanciu als het Rescue team aangedrongen om voldoende warme kledij en een reddingsdeken mee te nemen. Winterhandschoenen en beenstukken zijn meer dan aangeraden. Gisteren was het op de Ehrwald-alm, het hoogste punt van de etappe van vandaag, slechts 0 graden (inderdaad vriestemperaturen) en voor vandaag werd het zelfde weer voorspeld, maar dan ook nog eens de ganse dag regen. Ideale omstandigheden dus om onderkoeld te geraken in de lange, steile afdaling naar Ehrwald. In dergelijke omstandigheden kom ik normaal mijn kot niet uit, zelfs niet met mijn dikste winterkledij. En die winterkledij ligt natuurlijk thuis in de kast, ah ja, ‘t word verondersteld van zomer te zijn ondertussen. Ik gisteren dus nog snel langevinger-handschoenen gewinkeld en bij Zoef overschoenen gaan schooien. Bij deze bedankt, Zoef !
De eerste 4 km van de start zijn geneutraliseerd vooraleer we mogen beginnen aan de klim naar de Partnach-alm. Met 17% ideaal om terug warm te krijgen, ware het niet dat iedereen te voet staat. Af en toe kan er gefietst worden, maar het grote deel is toch te voet. Dat is dan het nadeel van zolang mogelijk in de warme mobilhome te blijven, dan staat ge vanachter in de start. Geen probleem voor mij, de etappe is nog lang genoeg. Na een korte afdaling zijn we begonnen aan de klim richting Mittenwald. Het gaat continu omhoog over een eerste-klasse schotterweg. Ik heb het lastig om een goed tempo te vinden, de spieren geraken niet echt opgewarmd. Gelukkig geen modder, maar wel veel gespetter.
In Mittenwald zou Patje en MarV met een verse drinkbus wachten, maar helaas. Geen oranje Reevax-frakken te bespeuren. Geen paniek, ik heb 2 drinkbussen bij en kom nog wel even toe. Vanaf hier gaat het dan de komende 30 km bergop door het Gaistal naar de Ehrwald-alm. Zelden heel steil, wel heel veel vals plat. Dit is eerder spek naar mijn bek, ware het niet dat er een ellendige, koude kopwind staat. Om toch wat warm te blijven, zit er maar 1 ding op: meer stoken, en dus gaat de ketting een tandje naar rechts. De pijnlijke benen moet ik maar bijnemen: voor wat, hoort wat.
Een bijkomend voordeel: het ene treintje na het andere rijd ik voorbij en haal continu volk in. Goed voor de moral, maar ik rijd dan wel de hele tijd in de wind. Het landschap is schitterend, als het niet zou regenen. Het turqoise blauwe riviertje hebben we afwisselend links en rechts van ons, en als er af en toe een wolk even koffiepauze heeft, krijgen we uitzicht op de indrukwekkende bergen. Op een bepaald moment krijgen we zelfs een streepje zon, al was het maar voor de volle 2 seconden. Naarmate we hoger komen, zakt de temperatuur duidelijk en ook de sneeuw komt korterbij. Handen beginnen te verkleumen, koude rillingen lopen over de rug. Na 55 km zijn we helemaal boven op de Ehrwald-alm, en kan de gevreesde onderkoelings-afdaling beginnen. Maar eerst toch de tijd nemen om een extra vestje aan te trekken.
De afdaling van de Ehrwald-alm naar Ehrwald is asfalt, steil, nat en met veel haarspeldbochten. Niet geheel ongevaarlijk, en dus doen we het rustig aan. Ondanks de koude temperaturen, lopen de v-brakes warm en de geur van heetgestookt rubber blijft me achtervolgen. De waarschuwing tijdens de briefing gisterenavond blijkt gegrond, want ik ben, behalve doornat, ook door- en door bevroren. Ik heb nog net genoeg gevoel in de vingers om te remmen en te sturen, hoofdpijn alsof ik de hele Ola-ijskreem-kamion ineens leegegeten heb, maar mijn voeten zijn er het ergste aan toe. Als ik mijn kleine teen in de Bodensee moest steken, is die volgens mij binnen de 2 minuten helemaal toegevroren.
De 2de bevoorrading komt er aan en hier zouden Pat en MarV nogmaals een poging tot nieuwe drinkbus wagen. Rondom de bevoorrading is het een grote heksenketel, dus ik ga er van uit dat ze even verder op het begin van de volgende klim staan. Misgedacht dus, de heren hebben zich misrekend (bevoorraden is toch simpel, Pat?) en ik mag met 2 lege drinkbussen verder de Tuftl-alm omhoog: 4 km en 600 hoogtemeters is een XL muur van Hoei. De kleinste wordt deftig gebruikt, en na minder dan een kilometer staat de melkzuurwijzer al in het paars, ver voorbij het rood. Maar we taffelen verder de berg omhoog, totdat het terug naar beneden gaat. Het beest van deze etappe is getemd, maar den deze zijn benen zijn ondertussen ook plat.
Volgens Uli Stanciu zou het nu enkel nog binnenrollen zijn, maar daar heb ik toch een ander gedacht over. De benen willen niet meer mee, en het gaat nog enkele keren kort omhoog. Er volgt nog een passage door een wei, waarvan ik weet dat ik met de Race King voorband heel hard moet oppassen. Maar mijn verstand is blijkbaar ver weg, en dus ga ik op volle snelheid onderuit en schuif ik een metertje of 6 op mijn rug door de alpenwei. Eigenlijk wel leuk, het herinnerde me een beetje aan de vroegere zomerse dagen (toen er nog zomers waren) toen we met een plastiek folie, zeep en wat water een super glijbaan bouwden.
Na nog een kort verkeerd-rij-manoeuver mag ik via de freeride downhill Lermoos binnenrijden. Voorzichtig aan, want hier is de modder ook weer van de partij. Na 4h45 mag ik eindelijk onder de finish-boog en zit deze eerste etappe er op. De benen zijn behoorlijk kapot, maar gelukkig ontfermt technical service manager Pat zich over de bike en catering manager Zoef zich over de interne mens, terwijl media manager MarV zich op het resultaat van de foto-jacht stort. Ideale omstandigheden dus om morgen alweer een dag in de regen te spelen.
Kroki
Etappe Info – Wat de organisator zegt
Afstand: 81.44 km
Hoogtemeters: 2154 hm
Uitslag
Etappe uitslag
Master | ||
1 | Heinz Zorweg | 3:22:08 |
36 | Peter Paelinck | 4:00:23 |
Men | ||
1 | Christophe Sauser | 3:08:06 |
338 | Steven Pauwels | 4:44:28 |
Algemeen klassement
Master | ||
1 | Heinz Zorweg | 3:22:08 |
36 | Peter Paelinck | 4:00:23 |
Men | ||
1 | Christophe Sauser | 3:08:06 |
338 | Steven Pauwels | 4:44:28 |
Foto album
Trans Germany 2010
-
Trans Germany 2010
Hoera, we mogen officieel meedoen
Hurray, we can officially start -
Trans Germany 2010
Pepe toont waar hij gaat demareren
Pepe shows were he will attack -
Trans Germany 2010
Veel bikes maar geen bikers in de startbox
Many bikes but no bikers in the startbox -
Trans Germany 2010
Pepe heeft een pitspoes versiert
Pepe picked up a pit-girl -
Trans Germany 2010
Kroki doet het zonder pitspoes
Kroki waiting in the startbox -
Trans Germany 2010
De race is vertrokken
The race has started -
Trans Germany 2010
Ook Kroki is goed weg
Also Kroki had a good start -
Trans Germany 2010
Eerste noemenswaardig uitzicht: de springschans van Garmisch
First view of the day: the ski jump tower of Garmisch -
Trans Germany 2010
Het peleton draait de eerste klim op
The peleton turns onto the first climb -
Trans Germany 2010
En direct steil omhoog
And immediately a steep one -
Trans Germany 2010
Veel volk betekent te voet omhoog
A lot of people means walking -
Trans Germany 2010
Kroki vind het niet erg
Kroki does not really mind the queue -
Trans Germany 2010
Eerste bevoorrading voor Pepe
First new drinking bottle for Pepe -
Trans Germany 2010
Waar zijn de bergen naartoe?
Where are the mountains? -
Trans Germany 2010
Pepe in de laatste afdaling
Pepe in the last descent -
Trans Germany 2010
Pepe aan de finish van de eerste etappe
Pepe at the finish of the first stage -
Trans Germany 2010
Eerste werk: cake schrokken
First job: eating cake -
Trans Germany 2010
Kroki op het laatste klimmetje
Kroki on the last little climb -
Trans Germany 2010
Moe maar gelukkig
Tired but happy -
Trans Germany 2010
Welkom in Lermoos
Welcome in Lermoos -
Trans Germany 2010
Uitgebreide finish bevoorrading
Finish refreshments -
Trans Germany 2010
Technical service manager Pat aan het werk
Technical service manager Pat working -
Trans Germany 2010
Het peleton klaar voor de 2de etappe
The peleton ready for the 2nd stage -
Trans Germany 2010
Pepe is goed weg
Pepe has a good start -
Trans Germany 2010
Start om 11u is een beetje vroeg voor sommigen...
Start at 11 AM is a bit early for some -
Trans Germany 2010
Vandaag veel fietspadjes door alpenweides
Today many cycle tracks through the alpine meadows -
Trans Germany 2010
Pepe's diesel is vandaag aangeslagen
Pepe was faster today -
Trans Germany 2010
Thema van de dag: steil bergop
Theme of the day: steep uphills -
Trans Germany 2010
Nieuw drinkbuske voor Pepe
New drinking bottle for pepe -
Trans Germany 2010
De riviertjes lopen bijna over vandaag
Rivers are almost overflowing today -
Trans Germany 2010
Ook Kroki is wakker geworden
Also Kroki is awake now -
Trans Germany 2010
Meer alpenweides
More alpine meadows -
Trans Germany 2010
Getekend gezicht door de wind en regen
Face obviously marked by wind and rain -
Trans Germany 2010
Pepe aan de finish van de 2de etappe
Pepe at the finish of the 2nd stage -
Trans Germany 2010
Alweer een heleboel was en werk
Again a lot of laundry and work -
Trans Germany 2010
Pat en Zoef doen gezellig samen de was
Pat and Zoef doing the laundry -
Trans Germany 2010
De redactie aan het werk
The redaction at work -
Trans Germany 2010
Een donsdekentje boven het mobilhome park
A blanket over the mobilhome camp -
Trans Germany 2010
Het eerste streepje blauw deze week
The first piece of blue sky this week -
Trans Germany 2010
Aanschuiven aan de startbox
Queuing at the startbox -
Trans Germany 2010
En dan breekt de zon helemaal door
And then the sun came out ! -
Trans Germany 2010
Veel supporters voor de start
Many supporters for the start -
Trans Germany 2010
Pepe op volle snelheid
Pepe at full speed -
Trans Germany 2010
Het begin van de klim naar de Buchelalpe
The start of the climb to the Buchelalpe -
Trans Germany 2010
Vechten met mouwstukken
Fighting with armwarmers -
Trans Germany 2010
Eindelijk prachtige uitzichten
Finally magnificent views -
Trans Germany 2010
Patje buiten koers in de achtervolging op Kroki
Pat chasing Kroki -
Trans Germany 2010
Kroki aan de finish in Sonthofen
Kroki at the finish in Sonthofen -
Trans Germany 2010
Eerste werk: de was drogen en de Orbea's opblinken
First jog: drying the laundry and cleaning the bikes -
Trans Germany 2010
Reevax op de pasta-party
Reevax at the pasta-party -
Trans Germany 2010
Ambiance in het mobilhome park
Ambiance in the mobilhome parc -
Trans Germany 2010
Groen gras, spectaculaire bergen, brandende zon: wat moet een mens meer hebben?
Green grass, spectacular mountains, burning sun: everything a biker can wish for ! -
Trans Germany 2010
De Riedberg is het eerste doel van de laatste etappe
The Riedberg is the first goal of the last stage -
Trans Germany 2010
Pepe houdt zonder veel moeite een strak tempo...
Pepe keeps a high pace without too much trouble... -
Trans Germany 2010
Voor Kroki is het vechten met de berg
Kroki is fighting the mountain ! -
Trans Germany 2010
Ondertussen zit Zoef in de mobilhome koers
In the mean time Zoef is racing the mobilhome course -
Trans Germany 2010
Kroki virtueel Reevax-leider op de 3de klim
Kroki virtual Reevax-leader on the 3rd climb -
Trans Germany 2010
Gevolgd door Pepe en bevoorrader Pat
Followed by Pepe and support crew Pat -
Trans Germany 2010
Ondertussen komt de Bodensee in zicht
The Bodensee comes into view -
Trans Germany 2010
Reevax finisht de TransGermany 2010
Reevax finishes the TransGermany 2010 -
Trans Germany 2010
Een gezellige drukte aan de finish
A nice atmosphere at the finish