Baaldag op de Rennsteig
Het weer tijdens deze Trans Germany blijft maar kwakkelen en ook vanmorgen voorspelt de lucht alles behalve een zomerse dag. Gelukkig is het wel droog, maar de snijdende noordenwind zorgt voor een gevoelstemperatuur van slechts enkele graden. Het op meer dan 900 meter hoogte gelegen Oberhof is dan ook een wintersportcentrum en niets voor strandliggers. Technisch is intussen alles terug in orde. Shimano heeft immers de complete rechtse dual-control-unit vervangen zodat ik weer kan schakelen als in boter. Onze benen, dat is heel andere koek. Afgaande of de grimassen bij het afgaan van trapjes zijn zowel Pat’s als mijn poten grondig bien cuit. Afwachten wat dat tijdens de wedstrijd gaat geven.
Bij de start staan we te rillen als rietstengels en gelukkig kunnen we tot op het laatste moment onze dikke Bioracer windvest aanhouden. Bovendien staat er om te beginnen een beklimming van 6 kilometer geprogrammeerd die wel voor de nodige chauffage zal zorgen. Na de zwaarste, vandaag de langste etappe met 121 kilometer. Voor wie er nog mocht aan twijfelen: deze Trans Germany is alles behalve een light-product en mag men zonder blozen tot de stevige Duitse keuken rekenen. Ook nu weer wordt er stevig gestart en Pat en ik vragen ons elke dag opnieuw af hoe die gasten zo explosief kunnen blijven. Het zal de leeftijd wel zijn zeker, alhoewel er ook heel wat masters en zelfs senior-masters als een chinese fusée uit de startblokken schieten. Mijn dieseltje moet hoe dan ook eerst even warmlopen zodat het bloed vlotjes door de leidingen kan stromen. Bizar dat je bij deze wintertemperaturen een branden gevoel in je benen kan krijgen. Net of ze met naalden in je bovenbenen prikken.
Opnieuw gestart vanop de eerste lijn, duurt het weer niet lang of we worden meter voor meter naar achteren verwezen. Binnen de kortste keren zit er een voltallige kopgroep voor onze neus en even later duwen die het gaspedaal danig naar onder. Goodbye en tsjuss denk ik bij mezelf en concentreer me op de rijders van mijn caliber. Al snel vormt zich alweer een groepje met de truitjes die ik ook van de vorige dagen ken. Als ik even later vooraan in het rijtje zit, maant Kerstin Brachtendorf, de renster van Rotwild, me aan door te rijden. Onze niveau’s verschillen niet veel en dit seizoen blijken we geregeld in elkaars buurt te rijden. Amper drie kwartier in de wedstrijd stel ik tot mijn grote verbazing vast dat de rest van het groepje heeft afgehaakt en ik plots helemaal alleen ben overgebleven. Leggen zij het misschien verstandiger aan boord? Overschat ik mezelf niet bij deze koningsetappe? Hoe dan ook, eens opgewarmd blijkt het lekker te lopen en met de wetenschap dat een groot aantal van mijn directe concurrenten al achter me zitten, groeien de spreekwoordelijke vleugeltjes. De fiets voelt goed aan, de banden geven een zeker gevoel, het spoorkiezen lukt goed. Enfin, de o zo belangrijke maar moeilijk uit te leggen flow zit erin. In ieder geval een goed teken.
Mooie liedjes duren zelden lang en ook het mijne zal snel uitgezongen zijn. Na iets meer dan een uur sjees ik in een goed lopende afdaling over een brede bosweg. Wat verder is zonet een cameraman met zijn moto gestopt en haalt zijn tuig boven. Ik leg nog vlug even mijn haar goed (grapje) en zoef hem stijlvol voorbij, de weg rechts volgend. In het voorbijrijden hoor ik nog een flard .s. Wat riep die nu, vraag ik me af? Hij bedoelde toch niet links zeker? Zowel voor als achter me is niemand te zien en ik wil natuurlijk geen seconde verliezen. De bosweg duikt een vallei in en met de ketting op 44-11 trap ik zoveel bij als ik kan. Iets in mijn binnenste zegt dat dit niet op de juiste weg is. Koppig als ik ben, wil Ik wil mijn binnenste echter niet geloven en om mijn gelijk te halen hoop ik snel een volgende pijl tegen te komen. Komaan, een pijl smeek ik inwendig. Seconden tikken weg, en ik rij steeds verder het dal in. Er zijn amper zijwegen dus is het eigenlijk ook niet nodig dat men de richting aangeeft, sus ik mezelf. Alleen duurt het nu toch wel heel erg lang. Dit klopt niet. Dit is fout. Het zal toch niet waar zijn. Ik wil het doemscenario niet kennen. Even verderop schrikken twee wandelaars op als ik kom aangestoven. Ik hou snel halt en vraag of ze nog renners hebben zien passeren, maar hun antwoord komt als een ijskoude douche: Keiner gesehen ! klinkt het ontnuchterend. Shit, verdikke, nonde ik heb het aan mijn rekker. Ik ben dus aan die cameraman waarschijnlijk de verkeerde kant opgereden en zit nu 3,5 kilometer verder het dal in. Weg goeie daguitslag. Weg tiende plaats in het totaalklassement. De moed zinkt me tot op de bodem van mijn schoenen. Wat enkele minuten nog euforisch aanvoelde is nu vet balen. Hoe kan ik nu zo lomp zijn geweest? Ik heb er geen zin meer in. Voor mij hoeft deze Trans Germany niet meer. Al het werk, al het afzien van gisteren voor den hond zijn . Vanaf nu wordt het een toertocht in etappes en ga ik genieten van al wat er te zien is. Om te beginnen zullen we maar terugrijden naar het punt des onheils.
Volgens mijn Polar-registratie ben ik exact 16 minuten later terug op het parcours. Intussen wel 7 kilometer en 170 hoogtemeter voor niks gebold. Het halve startveld zal intussen al wel gepasseerd zijn. Wat een baaldag. Ook Kroki en Zoef zullen intussen vermoedelijk ongerust zijn want zij hebben geen idee wat er aan de hand is. Als ik hen bij de eerste ontmoeting mijn flater uitleg wordt alles duidelijk. De motivatie zit aan de grond en de goesting om te koersen is ver te zoeken.
Jammer want vandaag rijden we hoofdzakelijk over de bekende Rennsteig, de oudste wandelweg van Duitsland met een totaallengte van rond de 165 kilometer. Naast heel wat bossen, verloopt een groot deel van deze weg over heuvelruggen waardoor vaak mooie uitzichten opduiken. Hoe mooi de uitzichten ook mogen zijn, het kan me allemaal niet bekoren. Ook de anders zo boeiende wortelpassages zijn opeens stomme hindernissen geworden. In plaats van nauwkeurig en geconcentreerd hobbel ik over de wortels als een boer op zijn varken. Hierbij bonkt mijn achterwiel brutaal op zo’n dwarsligger zodat er wat lucht uit de tubeless-combinatie ontsnapt. Even verderop mag ik dan ook willens nillens bijpompen. Welja, dat kan er ook nog wel bij. Eens baaldag, altijd baaldag.
Verder de hele dag mokken heeft natuurlijk ook geen zin en langzaam denk ik eraan om aan een inhaalrace te beginnen en op die manier trachten de schade te beperken. Het zal wel niet eenvoudig worden. Natuurlijk is het motiverend wanneer je de hele dag andere rijders inhaalt, maar helaas sta je er altijd alleen voor. Geen mogelijkheid om even in een groepje te kruipen. Wel integendeel. Steeds weer trachten anderen hun wagonnetje aan te haken, maar meestal slechts voor korte tijd. De motiverende woordjes van Kroki en Zoef doen ook nu weer wonderen en zonder echt doel voor ogen tracht ik stelselmatig op te schuiven wat ook lukt. Moest ik nu geen flater begaan hebben, ik zou me geweldig gevoeld hebben.
Het parcours is vandaag erg gevarieerd en de bospaden, schotterbanen, boswegen en asfaltstroken wisselen elkaar in bliksemtempo af. Steeds weer is het goed opletten dat je geen richtingspijl mist. Een technische strook met diepe greppels heeft blijkbaar een slachtoffer geëist want met een sterk bebloed hoofd wordt een deelnemer aan de kant door de eerstehulpdiensten verzorgt en even verderop komt de Notartz’ aangereden. De Belgische supporters aan de kant steken me een hart onder de riem en bevestigen mijn gevoel dat de inhaalrace vruchten afwerpt. Met nog slechts 5 kilometer te gaan zie ik in de verte plots een vertrouwd Huurwagens Mols-shirtje opduiken. Met twee andere renners in het wiel verwittig ik mijn teammaatje Pat al van ver dat hij moet aansluiten zodat hij zich tijdig op gang kan trekken. Het treintje is echter net te snel en Pat’s lasso mist doel. De laatste 3 kilometer naar de finish vecht ik nog een prestigeduel uit met een sympatieke jongere deelnemer en gaat het gas tot in het paars. Slecht voor morgen, maar de frustratie moet er nu eenmaal uit.
Met een onverdiende koffie aan de finish slik ik samen met maatje Pat deze baaldag zo snel mogelijk door en hoop op beter tijden. Hopelijk lukt het morgen beter want door het diepgaan vandaag voelen de benen aan als die van een marionet waarvan men de scharnierschroefjes wat te vast heeft aangedraaid. Misschien helpt een beetje olie wel
In het totaalklassement verliezen beide Reevaxers een plaatsje. Voor meer stommiteiten en ander gezever berichten we morgen vanuit Schöneck. Laat ons hopen dat het een mooie hoek wordt
Pepe
Etappe Info – Wat de organisator zegt
Afstand: 120 km
Hoogtemeters: 2502 hm
Uitslag
Etappe uitslag
1 | Grasegger Johann | 4:43.46,3 |
17 | Peter Paelinck | 5:21.35,9 |
18 | Patrick Wouters | 5:22.33,5 |
Algemeen klassement
1 | Grasegger Johann | 14:24.20,4 |
11 | Peter Paelinck | 16:18.35,7 |
18 | Patrick Wouters | 16:41.53,8 |
Foto album
Trans Germany 2009
-
Trans Germany 2009
Aanmelden voor een startnummer en sportzak
Registering for a startnumber and a sportsbag -
Trans Germany 2009
Nog wat papierwerk invullen
Filling out some paperwork -
Trans Germany 2009
Zijn we er al ?
Weare already there? -
Trans Germany 2009
We zijn klaar voor de Trans Germany
We are ready for the TransGermany -
Trans Germany 2009
Veel volk aan de start in Erbach
A lot of people at the start in Erbach -
Trans Germany 2009
Pino was er ook
Pino was also there -
Trans Germany 2009
Met een spectaculaire Samba act
With a spectacular Samba act -
Trans Germany 2009
En we zijn weg !
And we are gone ! -
Trans Germany 2009
Het eerste deel is geneutraliseerd
The first section is neutralized -
Trans Germany 2009
Regelmatig snelle schotterwegen
Regularly fast gravel roads -
Trans Germany 2009
Zoef zorgt voor de bevoorading
Zoef takes care of the drinking bottles -
Trans Germany 2009
Patje op een van de singletrails
Pat on one of the singletrails -
Trans Germany 2009
Vele treintjes onderweg
Many little groups today -
Trans Germany 2009
Nog een laatste steil klimmeke
A last little climb -
Trans Germany 2009
Reevax heelhuids gefinisht
Reevax at the finish line -
Trans Germany 2009
Het ging er vandaag hevig aan toe
There was some serious fighting today -
Trans Germany 2009
Pepe op de eerste rij naast een hoop snel en bekend volk
Pepe on the first row next to a lot of famous and fast guys -
Trans Germany 2009
Praktijkles in de school van Frammersbach
First lesson in the schools of Frammersbach today: bike racing -
Trans Germany 2009
Het peloton trekt zich op gang luid aangemoedigd door een enthousiaste menigte
The riders are luoudly cheered on by an entousiastic crowd -
Trans Germany 2009
De eerste lange en steile klim van de dag in Burgsinn
The first long and steep climb of the day in Burgsinn -
Trans Germany 2009
Halfweg koers, alweer een berg achter de rug
Halfway in the race and one more mountain behind us -
Trans Germany 2009
Pepe hangt de held uit en gaat tegen de wind in en bergop op kop rijden
Pepe tries to be the hero riding in the front against the wind and uphill -
Trans Germany 2009
Het nieuwe drinkbuske zal van pas komen
The new drinking bottle will come in handy -
Trans Germany 2009
Patje verdwijnt in de donkere bossen rond Bisschofsheim
Pat disappears in the dark forests around Bisschofsheim -
Trans Germany 2009
Pepe op een van de schotter downhills
Pepe on one of the gravel downhills -
Trans Germany 2009
Start van de laatste klim. Pepe geeft het volle pond want deze klim telt mee voor het bergklassement
Start of the last climb. Pepe gives everything as this counts for the mountain jersey -
Trans Germany 2009
Pepe aan de finish in Bisschofsheim
Pepe at the finish in Bisschofsheim -
Trans Germany 2009
Patje is diep gegaan vandaag
Pat went deep today -
Trans Germany 2009
Patje heeft hier blijkbaar veel fans
Pat apparently has a lot of fans here -
Trans Germany 2009
En ook bij Pepe staan de dames in de rij. Kunt daar maar aan uit ;-)
And also Pepe has a bunch of ladies lined up -
Trans Germany 2009
Patje en Pepe vandaag samen op de eerste rij
Pat and Pepe together on the first startrow -
Trans Germany 2009
Geneutraliseerde start tot aan de rand van het stadje
Neutralised start until they are out of the city center -
Trans Germany 2009
Prachtige vergezichten in de Rhoen-streek
Magnificent views in the Rhoen region -
Trans Germany 2009
Door de stevige wind werd er in het eerste gedeelte veel in groepjes gereden
Due to the strong headwind, there were many groups in the first part of the stage -
Trans Germany 2009
Met Patje uiteraard op kop tegen de wind in
With Pat in the front against the headwind -
Trans Germany 2009
Patje 'pakt' een heel peleton ineens
Pat overtakes a whole group at once -
Trans Germany 2009
Een van de vele steile afdalingen
One of the many steep descents -
Trans Germany 2009
Steil, steiler, steilst
Steep, steeper, steepest -
Trans Germany 2009
Patje niet op kop? Wat zou er mis zijn?
Pat not in the froont? What is wrong? -
Trans Germany 2009
Afdaling van de 'Hohe Geba'
Descent of the 'Hohe Geba' -
Trans Germany 2009
PPT, Patje Perte Totale
PPT, Pat Perte Totale -
Trans Germany 2009
Cake om te recuperen
Cake to recuperate -
Trans Germany 2009
De start in Oberhof voor de langste etappe van deze Trans Germany
The start in Oberhof of the longest stage of this Trans Germany -
Trans Germany 2009
Vandaag wordt er veel over de Rennsteig gereden, Duitslands oudste wandelweg
Today the course goes a lot along the Rennsteig, Germany's oldest hiking trail -
Trans Germany 2009
Een parkoers dat steeds op en af gaat, over de bergkam van het Frankenwald
A course that continuously goes up and down, along the mountain ridge of the Frankenwald -
Trans Germany 2009
De Rennsteig gaat deels door weide
The Rennsteig goes partly along meadows -
Trans Germany 2009
Maar het grootste gedeelte door dichte naaldbossen met veel wortels
but mostly through dense pine forests with many roots -
Trans Germany 2009
Pepe in de achtervolging na een afslag gemist te hebben
Pepe trying to get back to the front after having missed a sign -
Trans Germany 2009
't vatje is af bij Patje, wringen, trekken en sleuren om boven te geraken
Patje is well done and wrestling had to get uphill -
Trans Germany 2009
Zoef zorgt voor de nodige bevoorrading
Zoef takes care of new drinking bottles -
Trans Germany 2009
Pepe haalt langzaam zijn achterstand in
Pepe slowly reduces his lost time -
Trans Germany 2009
Bikers verdwijnen langzaam uit zicht
Bikers slowly disappearing at the horizon -
Trans Germany 2009
Patje wordt verwelkomd door cheerleader oef
Pat is welcomed by cheerleader Zoef -
Trans Germany 2009
ne goeie straffe koffie om terug op krachten te komen
A good strong coffee to recover -
Trans Germany 2009
Zoef op zoek naar kandidaten voor de Reevax cheerleaders
Zoef looking for candidates for the Reevax cheerleaders -
Trans Germany 2009
De 5de etappe start in de regen
The 5th stage starts in the rain -
Trans Germany 2009
Een van de steile beklimmingen van vandaag
One of the steep climbs of today -
Trans Germany 2009
Fuck, moeten we daar omhoog !?!?
Fuck, do we have to get up there !?!? -
Trans Germany 2009
Zoef zorgt dat Patje een vers bidonneke krijgt
Zoef takes care that Pat gets a new drinking bottle -
Trans Germany 2009
Bovenaan de lokale Alpe d'Huez, met 500m lengte en 80 hoogtemeter iets bescheidener als het echte exemplaar. De hoofdprijs...
The local Alpe d'Huez. With 500m length and 80 meters of climbing a little bit more modest then the real one. The price at the top... -
Trans Germany 2009
...een broodje saucis
... a sausage sandwich -
Trans Germany 2009
Vandaag inde cinema: Bikers in the mist
Today at the movies: Bikers in the mist -
Trans Germany 2009
De boswegen lagen er vettig bij, het favoriete speelterrein van Patje
The forest trails were muddy today, Pat's favorite playground -
Trans Germany 2009
Pepe met nieuwe fans
Pepe has new supporters -
Trans Germany 2009
Patje op de laatste klim naar de finish. Het kopje zit diep...
Pat on the last climb to the finish. His head hidden deep between the shoulders.... -
Trans Germany 2009
euhhh, beetje perte totale?
euhmm, little bit perte-totale? -
Trans Germany 2009
Pepe op het podium na de 5de etappe
Pepe on the podium after the 5th stafe -
Trans Germany 2009
Gladde wegen vandaag, zoals hier professioneel gedemonstreerd wordt
Slippery roads today, as demonstrated here -
Trans Germany 2009
Pepe voert de kop aan op de Rabenberg
Pepe leads the group on the Rabenberg -
Trans Germany 2009
Patje daarentegen heeft alle moeite van de wereld om niet te lossen
Pat has problems hanging on -
Trans Germany 2009
De begeleiders van de teams uit Sachsen hebben elke dag ergens hun discobar opgesteld
The support crew of the teams from Sachsen have their discobar set up everyday along the course -
Trans Germany 2009
Met deftige gerief en stevige rock hoor je ze al van kilometers ver
With powerful speakers and rock music, you can here them from kilometers ahead -
Trans Germany 2009
Pepe gaat voluit op de laatste beklimming: de Fichtelberg
Pepe goes as fast as he can on the last climb: the Fichtelberg -
Trans Germany 2009
Speciaal voor Pepe hebben ze een nieuw verkeersbord ingevoerd
Specially for Pepe they have made new traffic signs -
Trans Germany 2009
Pepe demarreert, Europees kampioene en leider bij de dames Esther Suss is de enige die nog volgt
Pepe attacks halfway the last climb, European champion and leader in the womens category Esther Suss is the only one that follows -
Trans Germany 2009
Pepe in de afdaling van de Fichtelberg
Pepe in the downhill of the Fichtelberg -
Trans Germany 2009
Pepe finisht als 2de, 10 seconden na de winnaar
Pepe finishes 2nd, 10 seconds after the winner -
Trans Germany 2009
Patje komt vandaag niet helemaal kapot aan de finish
Pat is not completely waisted today -
Trans Germany 2009
High 5 !
High 5 ! -
Trans Germany 2009
Pepe's geheime turbo-fleske
Pepe 's geheime turbo-fleske -
Trans Germany 2009
De redactie aan het werk
The redaction at work -
Trans Germany 2009
Het podium van de 6de etappe
The podium of the 6th stage -
Trans Germany 2009
De 2de prijs: Pepe binnen 20 jaar
The 2nd price: Pepe in 20 years -
Trans Germany 2009
Start van de 7de etappe in Oberwiesenthal
Start of the 7th stage in Oberwiesenthal -
Trans Germany 2009
Supersteile klim na 27 km, Pepe moet de winnaar van gisteren laten gaan
Supersteep climb after 27 km, Pepe is unable to follow yesterday's winner -
Trans Germany 2009
Patje ziet af en zwalpt naar boven
Pat is suffering and struggles up the hill -
Trans Germany 2009
Komaan Pat, nog 50 km
C'mon Pat, only 50 km left -
Trans Germany 2009
Pepe in de achtervolging voor de 2de plaats
Pepe chasing the 2nd place -
Trans Germany 2009
De laatste technische afdaling, Pepe heeft 20m voorsprong op de 3de
The last technical downhill, Pepe has 20m lead on the 3rd -
Trans Germany 2009
Pat schuift nog enkele plaatsen op
Pat moves a few places forward -
Trans Germany 2009
Pepe finisht de slotetappe als 2de
Pepe finishes the final stage as 2nd -
Trans Germany 2009
PPT, Pepe Perte Totale
PPT, Pepe Perte Totale -
Trans Germany 2009
Patje perst er nog een spurtje uit voor de laatste seconden
Pat sprints for every second -
Trans Germany 2009
Reevax succesvol aan de finish in Seiffen
Reevax succesful at the finish in Seiffen -
Trans Germany 2009
Pepe op het 2de trapje in de laatste etappe
Pepe on the 2nd place in the final stage -
Trans Germany 2009
Zoef is gelukkig met de 2de prijs: een nieuw boeleke
Zoef is happy with the 2nd price: a new baby -
Trans Germany 2009
Pat en Pepe met de finisher t-shirt
Pat and Pepe with the finisher t-shirt -
Trans Germany 2009
Froggy heeft voor iedereen champagne voorzien.
Froggy brought champagne for everybody -
Trans Germany 2009
Een spetterend vuurwerk sluit de Transgermany 2009 af
A big fireworks closes the 2009 TransGermany