Rally di Fango
Tijdens de briefing gisterenavond werd ons door organisator Stefano meegedeeld dat de het aantal hoogtemeters voor de eerste etappe met 700 verminderd is doordat de trail weggespoeld is door de regen van afgelopen zondag. Alvast goed nieuws voor mij, want van de dagelijkse portie hoogtemeters in het roadbook was ik toch serieus geschrokken en 2200 hoogtemeters lijkt me veel haalbaarder dan 2900 hoogtemeters. Er werd ook vermeld dat de afdaling na 30 km gevaarlijk is doordat die er nat bijligt en er wat modder ligt.
Vanmorgen om 6u uit de veren, de start is vanaf 8u waarbij elke minuut een biker wordt losgelaten, in omgekeerde volgorde van de algemene rangschikking. Met mijn 26 ste plaats ben ik dus als 4 de aan de beurt. Een half uurtje voor de start beslist het weer om de voorspelling te volgen, en worden de hemelsluizen helemaal opengetrokken. Niks tegen te doen, vestje bij aan en starten maar. Met een tres-due-uno wordt ik vanop het pleintje in het centrum van Riolo Terme gelanceerd. De afdaling uit het centrum is meteen tricky, op natte plaveitjes van het soort slippery when wet. Al na 1 km ben ik de juiste weg even kwijt, het systeem met de geel/zwart linten ben ik blijkbaar nog niet helemaal meester. Door deze kleine misrekening wordt ik bijgehaald door Keith Bontrager, een minuutje na mij gestart. Inderdaad, de Keith van de bike onderdelen staat hier ook aan de start en tijdens de eerste 15 km zullen we geregeld haasje over spelen.
Het eerste stuk van 10 km gaat vlotjes over het asfalt, dan draaien we de gravel op. Hier wordt meteen een visitekaartje afgegeven, want op de eerste klim is mijn kleinste vites niet klein genoeg en mag ik direct mijn wandelschoenen gebruiken. De ondergrond is zwaar door de regen en bolt slecht, maar de kilometers vorderen toch nog behoorlijk, met steeds opnieuw korte steile klimmetjes van enkele honderden meters afgewisseld met even steile afdalingskes. Stijgingspercentages van 15% zijn hier vlak, en de ketting ligt dan ook dikwijls op de kleinste. Na iets meer dan een uur komt Pepe, 20 minuten na mij gestart, even goeiedag zeggen, vooraleer uit mijn gezichtsveld te verdwijnen.
En dan begint de ellende: de bovenste kleilaag is door de regen opgelost tot een soort dikke chocomousse, en de Orbea gaat alle kanten uit behalve vooruit. De banden hebben geen enkele grip, en in de klimmen maakt het achterwiel dan wel 37000 toeren, de bike gaat geen centimeter vooruit. Er zit niks anders op dan de wandelschoenen te gebruiken, maar die hebben niet veel meer grip: bij elke pas van 40 cm vooruit, schuif je 30 cm terug achteruit. Uiteindelijk geraken we toch wel boven, en staat de afdaling te wachten. Hier van hetzelfde laken een broek: de bike gaat alle richtingen uit, behalve vooruit. Het beste is nog om in het watergeultje proberen te blijven, zodat de banden wat grip vinden op de keien waartussen de klei weggespoeld is. Blijkbaar zijn de Conti Race Kings hier de verkeerde keuze. Of misschien is dit toch gewoon overmacht, want mijn collega’s met tractorbanden gaan evenzeer alle richtingen uit.
Het komt erop neer dat alles steiler dan 10%, te voet gedaan moet worden, waarbij de meeste hellingen te voet zelfs een probleem vormen om voldoende grip te vinden. Hellingen van minder dan 10%, meestal aanloop of uitbolstukjes van de echte hellingen, zijn voor mij met de kleinste vites te doen. Bovendien is dit eerste-klas kabouterkesgrond, die overal tussen blijft hangen, vooral tussen de achterbrug, vorkkroon en v-brakes. Een van de Italiaanse collegas, ook met v-brakes onderweg, merkt nuchter op: v-brakes: problema. Ik vind het eigenlijk nog goed meevallen, ondanks het feit dat de remmen vervangen zijn door een voetbal-grote blok modder, blijft het wiel relatief vlot draaien doordat de chocomousse nog niet echt opgesteven is.
Grootste slachtoffers van deze wandel escapades: mijn kuiten, dijen en onderrug. Binnen de kortste keren compleet verzuurd en kapot. Alsof het nog niet zwaar genoeg is, mis ik ook nog een afslag in een afdaling. Enkele kilometers verder komen enkele anderen terug omhoog gestapt, die blijkbaar dezelfde afslag gemist hebben. Orbea dan ook maar in de andere richting, en de voetenmachine nogmaals in gang getrokken, 20 min later zijn we aan de bewuste afslag en kunnen we de juiste weg vervolgen. De ondergrond gaat van slecht naar slechter, en in een van de afdalingen schuift het voorwiel zonder waarschuwing onderuit, gevolgd door ondergetekende. Gelukkig enkel lakschade met schaafwonden op armen en benen.
De eerste bevoorrading komt er aan na bijna 2,5h onderweg te zijn. De laatste 5 km hebben zowat een vol uur gevraagd. Nu zou de ellende pas echt beginnen: de chocomousse die volgt is eerder van de opgesteven soort, en blijft echt overal plakken. Fietsen gaat zelfs op vlakke stukken niet meer. Bergop te voet is een ware evenwichtsoefening om niet in een keer de hele helling terug naar beneden te schuiven. De bike naar boven stoten werkt niet want elke 2 passen, blokkeren de wielen volledig door de aangekoekte modder. Bike op de rug lukt ook niet, mijn 8,5 kg race-masjientje is omgetoverd tot een 50kg doorweekte baksteen en is onmogelijk van de grond te krijgen. De Duitse Tesle vertelde bij het avondeten dat ze op een gegeven moment haar fiets niet meer vooruit, achteruit of omhoog kreeg. Toen de slotmotto bij haar arriveerde, ging die motard dat even oplossen voor haar, maar zelfs hij kreeg haar bike niet van de grond door de zware klei. Dit valt zelfs niet meer in de categorie lastig, en van plezant spreken we al lang niet meer. Dit zou zelfs onze allerbekendste modderduivel Patje al lang niet meer plezant gevonden hebben. Een van de italianen houdt het voor bekeken en komt te voet terug naar beneden, beide wielen volledig geblokkeerd en schuivend over het bovenste laagje klei, want zelfs de afdalingen moeten te voet gedaan worden. Ik had het gisteren nog tegen Pepe gezegd dat het er met de ondergrond niet goed uitzag toen ik in een van de toeristenfoldertjes zag dat ceramiek en pottenbakkerij een van de specialiteiten van deze streek is.
Mijn fysieke toestand evolueert evenredig met het modderniveau. Door het continue harde labeur dat nodig is om te vermijden dat de bike voor eeuwig en altijd in de Romagnolaanse klei vastgebakken blijft zitten, zijn mijn benen volledig kapot. Zelfs op de vlakkere stukken geraak ik nog amper vooruit. Ik ben ook al een hele tijd de allerlaatste op het parkoers. Dit is op dit moment veel en veel te zwaar voor mij, en ik ben nog niet eens halfweg de eerste etappe. Ik besluit dan ook om er de brui aan te geven, en via het asfalt binnen te rollen. Jammer, maar ik moet me eenmaal bij de feiten neerleggen. Bij het inschrijven was er weinig informatie beschikbaar en had ik me deze Rally di Romagna, los van de modder, heel wat minder zwaar voorgesteld, net zoals heel wat andere deelnemers trouwens. En dan komt die chocomousse daar nog bij. De streek en het parkoers is schitterend, 100% mountainbiken, maar niet als het regent of pas geregend heeft. Men noemt dit soort modder hier trouwens fango’, ook verkrijgbaar in elk zichzelf respecterend wellness-beauty-centrum voor een slordige 150 Euro. Ik ben er alvast niet mooier van geworden.
Pepe ploeterde ondertussen verder, van koersen was al lang geen sprake meer, eerder overleven. De La Ruta nachtmerries kwamen spontaan terug naar boven, want dit was blijkbaar zeer gelijkaardig. Hij merkte nuchter op dat hij, asfalt niet meegeteld, zonder fiets en met aangepast schoeisel te voet waarschijnlijk sneller geweest was.
Ik moet er wel bij vertellen dat de organisatie top is, zeker voor een eerste keer een wedstrijd als deze te organiseren. Er zijn enkele details die beter kunnen (zoals altijd), maar de belangrijkste zaken zijn zeker in orde:
- gisterenavond maar liefst een 5-gangen menu met al het nodige voor een stevige portie biken, echter zonder dat dit lang duurde. Op iets meer dan een uurtje stak alles achter de kiezen.
- Specifieke briefing voor de buitenlanders, met tolk zodat we zeker niets hoeven te missen
- Seingevers op de gevaarlijkste plaatsen
- Uitslagen waren gisteren snel klaar, ze stonden zelfs sneller online dan dat de printer ze uitgedrukt kon krijgen
- Bikes worden door de mechaniekers gewassen, gedroogd, opgeblonken en desnoods gerepareerd.
- Op mijn weg terug naar de finish, had een seingever mijn opgave gemeld en kwamen er binnen de kortste keren 2 auto’s van de organisatie om mij terug te brengen.
Heel jammer van het weer, dit verdient deze organisatie echt niet. Ik geloof dat Italie bij mij naar de onderkant van het lijstje favoriete bestemmingen’ gevallen is. Bella Italia, maar niet deze week ! Ondertussen blijft het water lustig uit de hemel vallen en morgen wordt er nog meer regen voorspeld.
Kroki
Etappe Info – Wat de organisator zegt
Afstand: 67 km
Hoogtemeters: 2900 hm
Uitslag
Etappe uitslag
Masters | ||
1 | Balboni Vanni | |
3 | Peter Paelinck |
Heren | ||
1 | Petscheleit Dirk | |
10 | Steven Pauwels |
Algemeen klassement
Masters | ||
1 | Balboni Vanni | 1764 points |
3 | Peter Paelinck | 2693 points |
Heren | ||
1 | Tognoni Denis | 13 points |
10 | Steven Pauwels | 10277 points |
Foto album
Rally di Romagna 2010
-
Rally di Romagna 2010
Typische landschap in Romagna
Typical landscape -
Rally di Romagna 2010
Steile hellingen met La Rocca de Brisighella op de achtergrond. Het Italiaanse weer laat het ook afweten
Steep climbs with La Rocca de Brisighella on the background. The Italian weather is on holidays -
Rally di Romagna 2010
Centrum van Brisighella
Center of Brisighella -
Rally di Romagna 2010
Avondeten met de all deelnemers
Dinner with all participants -
Rally di Romagna 2010
La Rocca de Riolo Terme by night
La Rocca de Riolo Terme by night -
Rally di Romagna 2010
A room with a view: zicht op Riolo Terme vanuit de hotelkamer
A room with a view: view on Riolo Terme from our hotel room -
Rally di Romagna 2010
Kroki heeft alvast zijn startnummer
Kroki got his starting number -
Rally di Romagna 2010
Pepe krijgt zijn nummer plechtig overhandigd
Pepe gets his goodie bag -
Rally di Romagna 2010
Een uitgebreid startpakket
Lot's of stuff in the goodie bag -
Rally di Romagna 2010
Serieus schrikken bij het inkijken van het roadbook.
Scary moments when looking at the roadbook for the first time -
Rally di Romagna 2010
Nog snel even bijtrainen
sharpening the condition during the last training -
Rally di Romagna 2010
Cucina typico: Piadina Romagnolo
Cucina typico: Piadina Romagnolo -
Rally di Romagna 2010
En zo ziet dat er van kortbij uit
And that's how it looks from closeby -
Rally di Romagna 2010
Orbea bikes klaar voor de Rally di Romagna
Orbea bikes ready to attack the Rally di Romagna -
Rally di Romagna 2010
Briefing voor de start van de proloog
Rider briefing before the start of the prologue -
Rally di Romagna 2010
Rally di Romagna organisator Stefano voert het woord: kort en krachtig, maar niet altijd duidelijk. Op zijn Italiaans dus
Rally di Romagna organiser Stefano explaining things Italian style: short and to the point, but not always clear. Good for us there is a translator ;-) -
Rally di Romagna 2010
Kroki aan de finish van de proloog
Kroki at the finish of the prologue -
Rally di Romagna 2010
Proloog: ok. 5 echte etappes te gaan...
Prologue: Done. 5 real stages to go ... -
Rally di Romagna 2010
Ondanks de regen nog lachende gezichten bij de start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
Despite the rain smiling faces at the start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it -
Rally di Romagna 2010
Een opwarmertje
Warming up -
Rally di Romagna 2010
Pepe op jacht naar Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
Pepe chasing Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it -
Rally di Romagna 2010
Eerste kwaliteit italiaanse modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
First quality Italian mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it -
Rally di Romagna 2010
Vechten met de bike en de modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
Fighting the bike and the mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it -
Rally di Romagna 2010
Beste oplossing: de bike op de rug. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
Best solution: bike on the back. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it -
Rally di Romagna 2010
Pepe op de trappen van Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
Pepe on the stairs of Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it -
Rally di Romagna 2010
Pepe rechts, Kroki links
Pepe right, Kroki left -
Rally di Romagna 2010
Kroki beetje kapot, maar hij is op de juiste plaats om te recupereren...
Kroki waisted, but he is on the right place to recover... -
Rally di Romagna 2010
Recuperatiestraatje
Recuperation street -
Rally di Romagna 2010
A room with no view: Riolo Terme heeft tijdens de nacht zijn valiezen gepakt en zonniger oorden opgezocht
A room with no view: Riolo Terme packed his suitcases overnight and moved to a sunnier place -
Rally di Romagna 2010
Korte briefing bij de start: meer asfalt, minder fango
Short briefing at the start: more asphalt, less fango -
Rally di Romagna 2010
Startcontrole door Stefano
Stefano checks the start list -
Rally di Romagna 2010
Geneutraliseerde massa start vandaag
Neutralised mass start today -
Rally di Romagna 2010
Schitterend groen landschap, van veraf dan toch. Hoe zou het toch komen dat alles hier zo mooi groen is?
Magnificent green scenery, when looking from far. How could it be that the landscape is so nice green? -
Rally di Romagna 2010
Pepe net voor het begin van de slotklim van de Prove Speciale
Pepe just before the start of the last climb of he Prove Speciale -
Rally di Romagna 2010
Rally di Romagna service wagen van de organisatie...
Rally di Romagna service car of the organisation... -
Rally di Romagna 2010
uiteraard de typische fango-bestendige Fiat Panda 4x4
Of course the typical fango-proof Fiat Panda 4x4 -
Rally di Romagna 2010
De rivieren zijn overvol
Rivers are completely full -
Rally di Romagna 2010
Finish in Riolo Terme samen met de Kroaat Sox
Finish in Riolo Terme together with Croatian rider Sox -
Rally di Romagna 2010
Geen grap en harde realiteit: Orbea zonder modder
No joke and hard reality: Orbea with no mud -
Rally di Romagna 2010
Zichtbaar getekend door de inspanning
Clearly showing the signs of a hard day -
Rally di Romagna 2010
Full option bike wash, inclusief wax en opblinken
Full option bike wash, including wax and polishing -
Rally di Romagna 2010
De 3de etappe start tussen de markt
Start of the 3rd stage on the market -
Rally di Romagna 2010
Geneutraliseerde start achter Stefano's jeep
Neutralised start behind Stefano's jeep -
Rally di Romagna 2010
Wat enkele streepjes zon met een landschap kunnen doen!
What a little bit of sun can do with the views of the landscape -
Rally di Romagna 2010
Pepe's compagnon van gisteren 'Sox' op een van de gravel wegen
Pepe's compagnon of yesterday 'Sox' on one of the gravel roads -
Rally di Romagna 2010
Vandaag finishen we in de provincie Firenze
Today we finish in the provence of Firenze -
Rally di Romagna 2010
Kleine stadjes verborgen tussen de groene heuvels
Little towns hidden in the green hills -
Rally di Romagna 2010
Pepe in de smalle straatjes van Palazzuolo sul Senio
Pepe in the small streets of Palazzuolo sul Senio -
Rally di Romagna 2010
Finish in Palazzuolo sul Senio
Finish in Palazzuolo sul Senio -
Rally di Romagna 2010
Dirk en Pepe, 1 en 2 vandaag, bespreken de etappe
Dirk and Pepe, 1st and 2nd today, talking about the stage -
Rally di Romagna 2010
Finish-bevoorrading 1
Finish-refreshments 1 -
Rally di Romagna 2010
Finish bevoorrading 2
Finish refreshments 2 -
Rally di Romagna 2010
IJskreem bij deze temperaturen? Is het wel zomer hier?
Icecream with these temperatures? Is it summer here? -
Rally di Romagna 2010
Pepe ontvangt de leiderstrui van Franco
Pepe receives the leader's jersey from Franco -
Rally di Romagna 2010
Truitje te klein of Pepe te groot?
Jersey too small or Pepe too big? -
Rally di Romagna 2010
Bikes klaar voor de start
Bikes ready to start -
Rally di Romagna 2010
Bikers ook klaar
Bikers also ready -
Rally di Romagna 2010
Pepe aan de start van de Prove Speciale
Pepe at the start of the Prove Speciale -
Rally di Romagna 2010
De keukenploeg van de finish bevoorrading
Kitchen crew of the finish refreshments -
Rally di Romagna 2010
Beest op het avondmenu: lekker, maar niet echt geschikt om te koersen
Beast on the dinner menu: good, but not really fit for racing -
Rally di Romagna 2010
De leiders in de verschillende klassementen
The leaders in the different classifications -
Rally di Romagna 2010
Bikes op de vrachtwagen
Bikes on the truck -
Rally di Romagna 2010
Pepe start voor de 7 km lange prove speciale
Pepe starts for the 7km long prove speciale -
Rally di Romagna 2010
Aanvalleuuuh !!
Attackkkkk!! -
Rally di Romagna 2010
Spectaculair uitzicht vanop de Monte Mauro
Spectacular view from the Monte Mauro -
Rally di Romagna 2010
Portage
Portage -
Rally di Romagna 2010
Ook de goei moeten van de bike
Also the good guys have to push -
Rally di Romagna 2010
Sommigen vinden het nog leuk
Some guys still have fun -
Rally di Romagna 2010
Alpinisme voor gevorderden
Advanced alpinism -
Rally di Romagna 2010
Extreme hike a bike
Extreme hike a bike -
Rally di Romagna 2010
Interview met de lokale TV
Interview with the local TV -
Rally di Romagna 2010
Podium van de masters
Podium of the masters category -
Rally di Romagna 2010
De finishers van de allereerste editie van de Rally di Romagna
The finishers of the first edition of the Rally di Romagna