Aanvalleuhhhhh !!!

Aanvalleuhhhhh !!!

We zijn intussen bij dag 3 van deze Rally di Romagna en de algemene sfeer onder de deelnemers is ondanks het tegenvallende weer opperbest. Het heeft iets van ‘gedeelde smart is halve smart’ en we zien ook dat de organisatie zijn uiterste best doet om het iedereen naar zijn zin te maken. Bij momenten krijg ik zelfs een beetje medelijden met die gasten want hun oeverloze inspanningen verdienen niet een streepje zon, maar een super hete zomer. Alsof ze hierboven meegeluisterd hebben, vertoont de lucht boven Riole Terme vandaag waarempel enkele blauwe gaten en doet Sole schuchtere pogingen om ons zowel fysiek als mentaal een beetje op te warmen.

Vanmorgen moeten we trouwens een sportzak klaarmaken want we gaan met de hele meute op reis. De rit eindigt vandaag immers op een andere locatie en vanavond overnachten we dus voor éé n keer op verplaatsing. Het is dus zaak om niets te vergeten, want het zou niet de eerste keer zijn dat ik onderbroek- of sokloos rond mag lopen. Het streepje zon heeft ook een positieve invloed op maatje Kroki. Hij laat de auto geparkeerd en zal de verplaatsing per fiets maken, weliswaar over het asfalt. We mogen vandaag ook een uurtje langer slapen, nog een meevaller dus. Starten doen we om 9 uur en we verlaten de stad onder begleiding van de koersdirecteur. Enkele kilometer verder start de ‘prova speciale’ in omgekeerde volgorde van het totaalklassement. De timing loopt vandaag helemaal door tot aan de finish en is dus ca. 60 kilometer lang.

Het waterzonnetje verdrinkt intussen geregeld in eigen nat en de wind blaast fors. Tijdens het wachten op je startbeurt lopen de koude rillingen langs mijn rug en ik ben al wat blij dat ik mijn Bioracer-Gamex-windvestje aanheb. Even later is het mijn beurt en wordt ik met de kreet ‘Via!’ losgelaten. De asfaltklim heeft een gemiddeld stijgingspercentage en laat zich goed rijden. Alleen moeten de spieren eerst nog opwarmen en dat is bij mij altijd een pijnlijke zaak. Niet lang echter want al snel vind ik mijn tempo. Voor me rijden de eerder gestarte deelnemers met een tussenafstand van 1 minuut. Het ideale mikpunt en goed voor een rondje biker-hoppen. Goed voor de moral – tenminste voor de mijne – om steeds meer deelnemers te kunnen inhalen. Is dit nu een teken dat het goed gaat, of wordt ik weldra zelf, zoals bij het spelletje ‘pac-man’ door een achteropkomend spookje opgepeuzeld? Tempo hoog houden en dan zien we wel, denk ik bij mezelf. Voor het eerst deze week kunnen we eens meer dan 10 kilometer probleemloos rijden zonder modder. Het asfalt maakt plaats voor schotter, maar de helling blijft en we trappen dus lustig verder. Het lijkt wel een etappe uit de Transalp Challenge en voor mij mag dit best na al dat gebagger van de voorbije dagen.

Na de eerste, korte afdaling volgt opnieuw een erg lange beklimming en komt mijn Duitse collega Dirk aansluiten. Hij startte enkele minuten na mij wegens zijn betere totaalrangschikking. “Vielleicht sollen wir kreiseln”, roept hij me toe, wat zoveel betekend als ronddraaien en samenwerken want er staat inderdaad een vervelende kopwind. Dirk’s inhaalmaneuver heeft blijkbaar wel wat krachten gekost want na amper enkele rondjes blijft hij in het wiel zitten en even later haakt hij zelfs af. No problemo, dan gaan we wel solo verder. Op dit ogenblik rij ik vooraan in de wedstrijd, maar wegens de verschillende starttijden zou dit natuurlijk een vertekend beeld kunnen geven. Wat wel leuk is is dat ik vanaf nu een priv é -escorte krijg van de openingsmoto. Hij rijdt steeds even voor me uit, stopt dan, zet zijn motor stil en start die dan weer als ik bijkom. Hij zorgt ervoor dat ik het juiste traject volg en dat geeft een zeker gevoel. Voor die ene keer dat ik eens achter de openingsmoto mag rijden neem ik de stinkende uitlaatgassen er graag bij.

Gelukkig en zoals te verwachten zijn het vandaag natuurlijk niet allemaal goed berijdbare brede wegen. Een mooie singletrail door het bos brengt variatie in de etappe. Koersdirecteur Stefano heeft er weer enkele mooie weggetjes ingestoken en deze keer zelfs amper modder, laat staan fango. Hier en daar moet je wel van de fiets en dient er gelopen te worden. Een facet wat me niet zo goed ligt en waarbij ik doorgaans heel wat tijd verlies. Ook deze keer want niet veel later komt Dirk immers terug aansluiten. Al bij al niet erg want hij rijdt sowiezo in een andere categorie. Ik laat hem dan ook beleefd voor en vervolg mijn eigen weg. Weliswaar geen escorte meer, maar toch nog op de tweede plek, pep ik me op. Ik kan hem trouwens weer inhalen op een volgende beklimming. Bij momenten rijden we over een heuvelkammen waar de wind zo sterk blaast dat ik mijn fiets kompleet schuin moet leggen om niet van het spoor af te sukkelen. De omgeving is ondanks dreigende regenwolken prachtig. Zou dit absoluut nog wel eens bij goed weer willen zien.

Intussen hebben we al bijna 50 kilometer van de 64 achter de kiezen en kan ik aan de finish gaan denken. Alleen werd er bij de briefing nog over een draagstuk en een super-gevaarlijke laatste 4 kilometer gesproken. Dat belooft. En inderdaad, de laatste 14 kilometer zijn de zwaarste van de dag. Modderstroken in het bos zorgen voor heen en weer geschuif. Deze keer geen fango, maar de klassieke zwarte bagger naar Belgisch recept. Als mijn fiets op een gegeven moment plots een onverwachte wissel neemt en me op een spoor richting afgrond zet, kan ik met de noodrem nog net mijn treintje stoppen. Oef, dat was op het nippertje.

Waar we hier met nog wat geglibber konden rijden wordt het even later helemaal onmogelijk en mogen we de fiets voor het eerst vandaag op de rug nemen en bergop taffelen. Ik weet hoe laat het is en moet Dirk voor de tweede keer laten gaan. Van klefferen in het bos gaat het naar een soort rotsklimmen en dit alles met de tweewieler in de nek. Ze zouden een soort beugel moeten maken waarmee je je fiets op je Camelback kan bevestigen. Een gat in de markt?
Het vele klimmen en het energieverslindende te voet gaan begin ik stilaan te voelen en ik hoop dat de finish niet meer te lang op zich laat wachten.

Eerst nog een fikse regenbui en dan volgt de laatste gevaarlijke afdaling bestaande uit een smalle trail met geulen en bezaaid met rotsblokken, kleinere en grotere stenen. Ik wil absoluut geen risico’s nemen en kies geregeld voor veiligheid door te voet te gaan. Hier en daar kan ik gelukkig wel rijden en dat geeft een super gevoel. Ik hoor in de verte al het geroezemoes van het dorp maar probeer toch de concentratie niet te verliezen. Yes, de finishmatten! Kroki is trouwens ook op het appel. High five! Dik vier uur gereden, het is genoeg geweest. Bij de finish verneem ik dat de leider bij de masters blijkbaar heeft opgegeven wegens een pedaaldefect. Ben dus benieuwd wat dat in het totaalklassement gaat geven.

Vanavond heeft een restaurateur uit het dorp een feestje georganiseerd. Wordt waarschijnlijk leuk en we gaan net als de vorige dagen niets te kort komen. Behalve het weer is hier dus alles dik in de sjakosj.

Gazetto dello Rally:

  • Gisterenavond werden we door enkele locale wijnproducenten getrakteerd op een rondje wijnproeven. De Romagnolese wijnen zijn nog maar weinig bekend, maar zeker de moeite waard, aldus onze Amerikaanse tafelgenoot Keith Bontrager. Hij heeft blijkbaar meer kaas gegeten van wijnproeven en wijst ons op enkele typische accenten van dit streekproduct. Veel of weinig tannines, weet ik veel? Ik vondt hem gewoon lekker maar maar met zijn 14,5% wel straf spul. Overigens proefde ik wel een duidelijk verschil tussen de 2005 en de 2003.
  • Lorenza, leider bij de dames en gisteren nog even babbeltje mee gedaan tijdens de wedstrijd, is blijkbaar even later ongelukkig onderuit gegaan en heeft een barstje in de linkerschouder opgelopen. Helaas, maar voor haar is het ‘over and out’.
  • Onze Engelse collega Raymond had gisteren al last van zijn knie en keerde vanmorgen op de eerste klim terug.
  • Van de 30 starters zijn er na vandaag nog 20 die alle etappes tot een goed einde gebracht hebben.

Pepe


Etappe Info – Wat de organisator zegt

Afstand: 67 km
Hoogtemeters: 2600 hm


Uitslag

Etappe uitslag

  Masters  
1 Peter Paelinck ??

Algemeen klassement

     
1 Peter Paelinck 4325 points

volledige uitslag

vorig verslagetappe overzichtvolgend verslag


Foto album

Rally di Romagna 2010

  • Rally di Romagna 2010

    Typische landschap in Romagna
    Typical landscape
  • Rally di Romagna 2010

    Steile hellingen met La Rocca de Brisighella op de achtergrond. Het Italiaanse weer laat het ook afweten
    Steep climbs with La Rocca de Brisighella on the background. The Italian weather is on holidays
  • Rally di Romagna 2010

    Centrum van Brisighella
    Center of Brisighella
  • Rally di Romagna 2010

    Avondeten met de all deelnemers
    Dinner with all participants
  • Rally di Romagna 2010

    La Rocca de Riolo Terme by night
    La Rocca de Riolo Terme by night
  • Rally di Romagna 2010

    A room with a view: zicht op Riolo Terme vanuit de hotelkamer
    A room with a view: view on Riolo Terme from our hotel room
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki heeft alvast zijn startnummer
    Kroki got his starting number
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe krijgt zijn nummer plechtig overhandigd
    Pepe gets his goodie bag
  • Rally di Romagna 2010

    Een uitgebreid startpakket
    Lot's of stuff in the goodie bag
  • Rally di Romagna 2010

    Serieus schrikken bij het inkijken van het roadbook.
    Scary moments when looking at the roadbook for the first time
  • Rally di Romagna 2010

    Nog snel even bijtrainen
    sharpening the condition during the last training
  • Rally di Romagna 2010

    Cucina typico: Piadina Romagnolo
    Cucina typico: Piadina Romagnolo
  • Rally di Romagna 2010

    En zo ziet dat er van kortbij uit
    And that's how it looks from closeby
  • Rally di Romagna 2010

    Orbea bikes klaar voor de Rally di Romagna
    Orbea bikes ready to attack the Rally di Romagna
  • Rally di Romagna 2010

    Briefing voor de start van de proloog
    Rider briefing before the start of the prologue
  • Rally di Romagna 2010

    Rally di Romagna organisator Stefano voert het woord: kort en krachtig, maar niet altijd duidelijk. Op zijn Italiaans dus
    Rally di Romagna organiser Stefano explaining things Italian style: short and to the point, but not always clear. Good for us there is a translator ;-)
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki aan de finish van de proloog
    Kroki at the finish of the prologue
  • Rally di Romagna 2010

    Proloog: ok. 5 echte etappes te gaan...
    Prologue: Done. 5 real stages to go ...
  • Rally di Romagna 2010

    Ondanks de regen nog lachende gezichten bij de start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Despite the rain smiling faces at the start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Een opwarmertje
    Warming up
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe op jacht naar Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Pepe chasing Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Eerste kwaliteit italiaanse modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    First quality Italian mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Vechten met de bike en de modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Fighting the bike and the mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Beste oplossing: de bike op de rug. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Best solution: bike on the back. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe op de trappen van Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Pepe on the stairs of Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe rechts, Kroki links
    Pepe right, Kroki left
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki beetje kapot, maar hij is op de juiste plaats om te recupereren...
    Kroki waisted, but he is on the right place to recover...
  • Rally di Romagna 2010

    Recuperatiestraatje
    Recuperation street
  • Rally di Romagna 2010

    A room with no view: Riolo Terme heeft tijdens de nacht zijn valiezen gepakt en zonniger oorden opgezocht
    A room with no view: Riolo Terme packed his suitcases overnight and moved to a sunnier place
  • Rally di Romagna 2010

    Korte briefing bij de start: meer asfalt, minder fango
    Short briefing at the start: more asphalt, less fango
  • Rally di Romagna 2010

    Startcontrole door Stefano
    Stefano checks the start list
  • Rally di Romagna 2010

    Geneutraliseerde massa start vandaag
    Neutralised mass start today
  • Rally di Romagna 2010

    Schitterend groen landschap, van veraf dan toch. Hoe zou het toch komen dat alles hier zo mooi groen is?
    Magnificent green scenery, when looking from far. How could it be that the landscape is so nice green?
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe net voor het begin van de slotklim van de Prove Speciale
    Pepe just before the start of the last climb of he Prove Speciale
  • Rally di Romagna 2010

    Rally di Romagna service wagen van de organisatie...
    Rally di Romagna service car of the organisation...
  • Rally di Romagna 2010

    uiteraard de typische fango-bestendige Fiat Panda 4x4
    Of course the typical fango-proof Fiat Panda 4x4
  • Rally di Romagna 2010

    De rivieren zijn overvol
    Rivers are completely full
  • Rally di Romagna 2010

    Finish in Riolo Terme samen met de Kroaat Sox
    Finish in Riolo Terme together with Croatian rider Sox
  • Rally di Romagna 2010

    Geen grap en harde realiteit: Orbea zonder modder
    No joke and hard reality: Orbea with no mud
  • Rally di Romagna 2010

    Zichtbaar getekend door de inspanning
    Clearly showing the signs of a hard day
  • Rally di Romagna 2010

    Full option bike wash, inclusief wax en opblinken
    Full option bike wash, including wax and polishing
  • Rally di Romagna 2010

    De 3de etappe start tussen de markt
    Start of the 3rd stage on the market
  • Rally di Romagna 2010

    Geneutraliseerde start achter Stefano's jeep
    Neutralised start behind Stefano's jeep
  • Rally di Romagna 2010

    Wat enkele streepjes zon met een landschap kunnen doen!
    What a little bit of sun can do with the views of the landscape
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe's compagnon van gisteren 'Sox' op een van de gravel wegen
    Pepe's compagnon of yesterday 'Sox' on one of the gravel roads
  • Rally di Romagna 2010

    Vandaag finishen we in de provincie Firenze
    Today we finish in the provence of Firenze
  • Rally di Romagna 2010

    Kleine stadjes verborgen tussen de groene heuvels
    Little towns hidden in the green hills
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe in de smalle straatjes van Palazzuolo sul Senio
    Pepe in the small streets of Palazzuolo sul Senio
  • Rally di Romagna 2010

    Finish in Palazzuolo sul Senio
    Finish in Palazzuolo sul Senio
  • Rally di Romagna 2010

    Dirk en Pepe, 1 en 2 vandaag, bespreken de etappe
    Dirk and Pepe, 1st and 2nd today, talking about the stage
  • Rally di Romagna 2010

    Finish-bevoorrading 1
    Finish-refreshments 1
  • Rally di Romagna 2010

    Finish bevoorrading 2
    Finish refreshments 2
  • Rally di Romagna 2010

    IJskreem bij deze temperaturen? Is het wel zomer hier?
    Icecream with these temperatures? Is it summer here?
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe ontvangt de leiderstrui van Franco
    Pepe receives the leader's jersey from Franco
  • Rally di Romagna 2010

    Truitje te klein of Pepe te groot?
    Jersey too small or Pepe too big?
  • Rally di Romagna 2010

    Bikes klaar voor de start
    Bikes ready to start
  • Rally di Romagna 2010

    Bikers ook klaar
    Bikers also ready
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe aan de start van de Prove Speciale
    Pepe at the start of the Prove Speciale
  • Rally di Romagna 2010

    De keukenploeg van de finish bevoorrading
    Kitchen crew of the finish refreshments
  • Rally di Romagna 2010

    Beest op het avondmenu: lekker, maar niet echt geschikt om te koersen
    Beast on the dinner menu: good, but not really fit for racing
  • Rally di Romagna 2010

    De leiders in de verschillende klassementen
    The leaders in the different classifications
  • Rally di Romagna 2010

    Bikes op de vrachtwagen
    Bikes on the truck
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe start voor de 7 km lange prove speciale
    Pepe starts for the 7km long prove speciale
  • Rally di Romagna 2010

    Aanvalleuuuh !!
    Attackkkkk!!
  • Rally di Romagna 2010

    Spectaculair uitzicht vanop de Monte Mauro
    Spectacular view from the Monte Mauro
  • Rally di Romagna 2010

    Portage
    Portage
  • Rally di Romagna 2010

    Ook de goei moeten van de bike
    Also the good guys have to push
  • Rally di Romagna 2010

    Sommigen vinden het nog leuk
    Some guys still have fun
  • Rally di Romagna 2010

    Alpinisme voor gevorderden
    Advanced alpinism
  • Rally di Romagna 2010

    Extreme hike a bike
    Extreme hike a bike
  • Rally di Romagna 2010

    Interview met de lokale TV
    Interview with the local TV
  • Rally di Romagna 2010

    Podium van de masters
    Podium of the masters category
  • Rally di Romagna 2010

    De finishers van de allereerste editie van de Rally di Romagna
    The finishers of the first edition of the Rally di Romagna