(Re)portage rond Riole Terme

(Re)portage rond Riole Terme

Terwijl voor de meesten de werkweek er bijna opzit, hebben de deelnemers aan de Rally di Romagna nog twee dagen hard labeur voor de boeg. Vandaag wordt op papier trouwens de allerzwaarste etappe met zijn 85 kilometer en 3100 hoogtemeter. Het grootste deel daarvan zitten in de 50 kilometer lange ‘Prova Speciale’ of kortweg het wedstrijdgedeelte.

Vanmorgen een kleine organisatorische slipper. Terwijl de deelnemers in de lobby wachten op het ontbijt, blijft de ontbijtzaal van Hotel Europa in Palazzuolo sul Senio onrustwekkend donker en verlaten. Zouden ze vergeten zijn dat de renners eerst moeten tanken alvorens ze kunnen gas geven? Enkele nerveuze italiaanse telefoontjes verder komt er dan toch leven in de barak en kunnen we aan tafel. In zeven haasten komen er broodschalen, koffiepotten en beleg uit de keuken tevoorschijn en kunnen we beginnen smikkelen. De start wordt hierdoor een half uur vertraagd zodat we niet hoeven te schrokken.

We zitten hier op een hoogte van 450 meter en de lucht boven de bergen staat op onweer. Volgens éé n van de ‘locals’ zou het hier normaal nu zo’n 28 graden warm moeten zijn, maar dat zijn er amper 9. Volstrekt abnormaal dus en bibberen voor de start want het is hier pokkekoud. Trots mag ik vandaag het oranje-zwarte leidersshirt in de mastercategorie dragen. Enige probleempje is dat het natuurlijk een zomertruitje met korte mouwen is en ik tot nu toe al elke dag met het Reevax-windvestje heb rondgereden. Ahaa, een idee: gewoon het truitje over mijn windvest en klaar is kees. De kleuren van het leidersshirt blijken trouwens perfect bij onze outfit te passen, zodus een goede reden om te zorgen dat we dit nog meer mogen dragen. Kroki heeft voor vandaag als training een terugrit over de weg gepland maar wacht eerst onze start af. De bobbels kippevel hebben de grootte van de putjes in een golfballetje.

De ‘Prova Speciale’ begint vlak na het vertrek en ook nu weer starten we in omgekeerde volgorde. Mijn job bestaat er vandaag in om mijn naaste achtervolger in het klassement achter me te houden want ik heb een comfortabele voorsprong. Het begin is alvast goed want al na minder dan 2 kilometer heb ik de Italiaan, die een minuut voor mij was gestart, al ingehaald. Hij geeft niet meer zo’n frisse indruk, maar dat geldt waarschijnlijk voor de meesten onder ons. Het waren immers al 3 bikkelharde dagen in het zadel.

Intussen is het beginnen miezeren en hoe hoger we komen, hoe kouder het wordt. Op sommige plaatsen schiet de koude bergwind tussen de rotsen door en mijn spieren warmen ondanks de inspanning amper op. Bij kilometer 11 plots paniek in de italiaanse gelederen wanneer ‘numero duo’ uit het totaalklassement bij de heren plots z’n ketting overtrapt. Alle mogelijke heiligen worden op zijn italiaans vervloekt. Smekend om een mirakel en met de gebroken ketting in de hand jammert onze onfortuinlijke vriend ons toe. Jammer maar helaas, er zit niets anders op dan dat hij zijn eigen ketting repareert. De beklimmingen zijn vandaag alweer verschrikkelijk steil en ondanks de redelijke ondergrond vaak niet te rijden. De fors is enerzijds al niet meer dezelfde als enkele dagen geleden, maar bovendien is dit echt wel op of over de limiet.

Op enkele kilometer na verloopt bijna de gehele beklimming over off-road wegen en pas na meer dan een uur klimmen komen we nog eens op het asfalt. We zitten nu helemaal in de mist en een gure wind en miezerregen maken het tot een troosteloos schouwspel. De pas ligt op een hoogte van 1080 meter en het is hier 6 graden. Ik heb nog steeds last van koude spieren en het lijkt wel of mijn bovenbenen gevuld zijn met stortbeton. Alles is hard, piept en kraakt. Heel wat anders dan het soepele rijden wat we gisteren konden. Intussen liggen alle andere deelnemers al lang achter me, behalve algemeen leider Dirk en mijn Croatische collega Sox, die vandaag erg sterk voor de dag komt. Ons tempo blijkt te matchen en we zetten de wedstrijd samen verder. Bergop moet hij meestal wat sneller van de fiets, maar door zijn sterk loopvermogen geeft hij daardoor weinig prijs. Het parcours gaat nu verder over donker-zwarte bospaden van het potgrond-type “Drie halen, twee betalen”. Voor een groot deel dus onmogelijk om je in deze weliswaar vruchtbare omgeving voort te planten, euh… te bewegen. Dan zit er weer niets anders op dan “portage”.

Oh ja dat woord moet ik misschien nog even uitleggen. Wel, naast de intussen voldoende omschreven ‘fango’ is ‘portage’ het tweede typische woord wat ik van deze wedstrijd heb geleerd. Het italiaanse ‘portage’ komt van het franse ‘porter’ en betekend dragen. ‘Portage’ wordt trouwens op zijn frans uitgesproken. Dus fietsje in de nek en zeulen maar weer. Ik zou de statistieken eens moeten raadplegen maar ik heb het gevoel dat ik deze week mijn fiets al meer geduwd en gedragen heb dan bereden. ‘t Zal wel maar een indruk zijn zeker?

Steil, steiler steilst. Duwen, pushen, dragen. Modder, slijk, stenen. Vloeken, zuchten, blazen. Waarom doet een mens zichzelf toch zoiets aan, vraag ik me alle 5 seconden af. We hadden toch ook gewoon een zonnig ritje in Gran Canaria kunnen doen met een leuk terrasje en ‘tarta manzana’. Maar nee hoor, Reevax moest en zou deelnemen aan de allereerste Rally di Romania.
Wake-up kerel, pep ik mezelf op. Je hebt wel een truitje te verdedigen en onze eer hoog te houden. Bovendien zijn er talloze supporters die van kortbij meeleven. Allee, hup met de geit en juu. Moet wel zeggen dat ik me met fiets in de nek meer muilezel dan geit voel, maar dat is een persoonlijk.

Dat concentratie omgekeerd evenredig is met vermoeidheid bewijst deze annekdote nogmaals: Op een gegeven moment ben ik met de kleinst mogelijke versnelling een op een skischans lijkende helling aan het opkruipen. De vervloekte berg blijft echter duren en op een gegeven moment trek ik het niet meer en besluit de rest maar te voet af te leggen. Ik stop, zet mijn linker voet op de grond en val gewoon om tussen de stenen. Een half uur later stoot ik bij een balanceermanoever brutaal met mijn linkerknieschijf tegen mijn stuurpen en wordt het heel even zwart voor mijn ogen. Verdikke, dat moest er nu nog bijkomen. Beste remedie is zo snel mogelijk verder fietsen en alles in beweging houden. Ondertussen raap ik nog de vroegere leider in de matercategorie op. Ook zijn tank blijkt leeg want als ik vraag “Are you all right?”, antwoordt hij met “Fatiga, fatiga!”.

Klimmen impliceert natuurlijk ook afdalen en die zijn vandaag niet van de poes. De eerste van de dag was er een in losse bosgrond waarbij je fiets heen en weer schoof alsof je gedronken had. De afdaling die nu volgt is er eentje Riva-style. Bij de briefing werd nog gezegd dat we moesten oppassen voor wat grote stenen. Dat waren al geen stenen meer maar komplete bergketens die daar lagen. Ik heb bij momenten zelfs even staan denken op welke manier ik daar te voet vanaf moest geraken. Geen stoppel op mijn hoofd die eraan dacht hier de fiets nog maar neer te zetten. Dieper naar het dal werden de trails iets fietsvriendelijker al moet ik toegeven dat ik nog geregeld de chicken-way verkoos boven op mijn facade te gaan. Blijkbaar is steilheid hier een constante, bergop zowel als bergaf. De remblokjes krijgen het dan ook zwaar te verduren en op een bepaald moment ruikt het alsof ik net met de slijpschijf een stuk ijzer heb ontbraamd.

Na 4u30min verlossen twee bordeau-kleurige matten me uit mijn lijden. De ‘prova speciale’ zit erop. Dirk kwam als eerste over de streep, gevolgd door Sox die een dijk van een etappe reed. Ikzelf wordt derde en behoudt dus het oranje shirt. Na een drankje en een stukje pizza zetten we met een vijftal renners de rest van de etappe verder, weliswaar niet gechronometreerd en dus op ons dooie gemakje. Het zijn nog 35 kilometer tot Riole Terme en ongeveer 600 hoogtemeter. Na de eerste van de nog drie af te werken bergen geeft koersdirecteur Stefano de begeleidingsmoto de opdracht om de laatste lastige klim eruit te laten en een makkelijkere weg naar de finish te nemen. Het was immers al meer dan zwaar genoeg en niemand klaagt. Uiteindelijk hebben we vandaag ongeveer 6,5 uur gereden en onze batterijen geraken langzaam leeg. Misschien vanavond eens aan de ‘chargeur’ hangen ?

Deze Rally di Romagna is echt wel een super zware dobber en mag gerust als wedstrijd buiten categorie worden bestempeld. We zijn benieuwd wat morgen brengt want dan krijgen we de laatste etappe van dit avontuur voorgeschoteld. We hopen alvast dat we tenminste 1 keer deze week eens goed weer hebben. We kruisen onze vingers.

Gazetta dello Rally:

  • Het avondmaal van gisteren ging door in een tuin in het dorp onder een grote, open tent. Bibberkoud dus en Kroki en ik gelukkig onze Reevax-wintervest meegenomen. Ik heb zelfs mijn regenkap opgezet om me tegen de wind te beschermen.
  • Vandaag vielen weer enkele deelnemers uit. Hieronder onze vrouwelijke Duitse collega Telse, die na 3 lekke banden tot opgave werd verplicht.
  • Verder moest ook de enige Zwitser de strijd staken wegens een vermalen traplager.

Pepe


Etappe Info – Wat de organisator zegt

Afstand: 85 km
Hoogtemeters: 3100 hm


Uitslag

Etappe uitslag

  Masters  
1 Peter Paelinck 04:29:53

Algemeen klassement

  Masters  
1 Peter Paelinck 5625 points

volledige uitslag

vorig verslagetappe overzichtvolgend verslag


Foto album

Rally di Romagna 2010

  • Rally di Romagna 2010

    Typische landschap in Romagna
    Typical landscape
  • Rally di Romagna 2010

    Steile hellingen met La Rocca de Brisighella op de achtergrond. Het Italiaanse weer laat het ook afweten
    Steep climbs with La Rocca de Brisighella on the background. The Italian weather is on holidays
  • Rally di Romagna 2010

    Centrum van Brisighella
    Center of Brisighella
  • Rally di Romagna 2010

    Avondeten met de all deelnemers
    Dinner with all participants
  • Rally di Romagna 2010

    La Rocca de Riolo Terme by night
    La Rocca de Riolo Terme by night
  • Rally di Romagna 2010

    A room with a view: zicht op Riolo Terme vanuit de hotelkamer
    A room with a view: view on Riolo Terme from our hotel room
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki heeft alvast zijn startnummer
    Kroki got his starting number
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe krijgt zijn nummer plechtig overhandigd
    Pepe gets his goodie bag
  • Rally di Romagna 2010

    Een uitgebreid startpakket
    Lot's of stuff in the goodie bag
  • Rally di Romagna 2010

    Serieus schrikken bij het inkijken van het roadbook.
    Scary moments when looking at the roadbook for the first time
  • Rally di Romagna 2010

    Nog snel even bijtrainen
    sharpening the condition during the last training
  • Rally di Romagna 2010

    Cucina typico: Piadina Romagnolo
    Cucina typico: Piadina Romagnolo
  • Rally di Romagna 2010

    En zo ziet dat er van kortbij uit
    And that's how it looks from closeby
  • Rally di Romagna 2010

    Orbea bikes klaar voor de Rally di Romagna
    Orbea bikes ready to attack the Rally di Romagna
  • Rally di Romagna 2010

    Briefing voor de start van de proloog
    Rider briefing before the start of the prologue
  • Rally di Romagna 2010

    Rally di Romagna organisator Stefano voert het woord: kort en krachtig, maar niet altijd duidelijk. Op zijn Italiaans dus
    Rally di Romagna organiser Stefano explaining things Italian style: short and to the point, but not always clear. Good for us there is a translator ;-)
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki aan de finish van de proloog
    Kroki at the finish of the prologue
  • Rally di Romagna 2010

    Proloog: ok. 5 echte etappes te gaan...
    Prologue: Done. 5 real stages to go ...
  • Rally di Romagna 2010

    Ondanks de regen nog lachende gezichten bij de start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Despite the rain smiling faces at the start. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Een opwarmertje
    Warming up
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe op jacht naar Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Pepe chasing Kroki. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Eerste kwaliteit italiaanse modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    First quality Italian mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Vechten met de bike en de modder. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Fighting the bike and the mud. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Beste oplossing: de bike op de rug. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Best solution: bike on the back. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe op de trappen van Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
    Pepe on the stairs of Brisighella. Foto copyright Bettina Ravanelli - bikeandmore.it
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe rechts, Kroki links
    Pepe right, Kroki left
  • Rally di Romagna 2010

    Kroki beetje kapot, maar hij is op de juiste plaats om te recupereren...
    Kroki waisted, but he is on the right place to recover...
  • Rally di Romagna 2010

    Recuperatiestraatje
    Recuperation street
  • Rally di Romagna 2010

    A room with no view: Riolo Terme heeft tijdens de nacht zijn valiezen gepakt en zonniger oorden opgezocht
    A room with no view: Riolo Terme packed his suitcases overnight and moved to a sunnier place
  • Rally di Romagna 2010

    Korte briefing bij de start: meer asfalt, minder fango
    Short briefing at the start: more asphalt, less fango
  • Rally di Romagna 2010

    Startcontrole door Stefano
    Stefano checks the start list
  • Rally di Romagna 2010

    Geneutraliseerde massa start vandaag
    Neutralised mass start today
  • Rally di Romagna 2010

    Schitterend groen landschap, van veraf dan toch. Hoe zou het toch komen dat alles hier zo mooi groen is?
    Magnificent green scenery, when looking from far. How could it be that the landscape is so nice green?
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe net voor het begin van de slotklim van de Prove Speciale
    Pepe just before the start of the last climb of he Prove Speciale
  • Rally di Romagna 2010

    Rally di Romagna service wagen van de organisatie...
    Rally di Romagna service car of the organisation...
  • Rally di Romagna 2010

    uiteraard de typische fango-bestendige Fiat Panda 4x4
    Of course the typical fango-proof Fiat Panda 4x4
  • Rally di Romagna 2010

    De rivieren zijn overvol
    Rivers are completely full
  • Rally di Romagna 2010

    Finish in Riolo Terme samen met de Kroaat Sox
    Finish in Riolo Terme together with Croatian rider Sox
  • Rally di Romagna 2010

    Geen grap en harde realiteit: Orbea zonder modder
    No joke and hard reality: Orbea with no mud
  • Rally di Romagna 2010

    Zichtbaar getekend door de inspanning
    Clearly showing the signs of a hard day
  • Rally di Romagna 2010

    Full option bike wash, inclusief wax en opblinken
    Full option bike wash, including wax and polishing
  • Rally di Romagna 2010

    De 3de etappe start tussen de markt
    Start of the 3rd stage on the market
  • Rally di Romagna 2010

    Geneutraliseerde start achter Stefano's jeep
    Neutralised start behind Stefano's jeep
  • Rally di Romagna 2010

    Wat enkele streepjes zon met een landschap kunnen doen!
    What a little bit of sun can do with the views of the landscape
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe's compagnon van gisteren 'Sox' op een van de gravel wegen
    Pepe's compagnon of yesterday 'Sox' on one of the gravel roads
  • Rally di Romagna 2010

    Vandaag finishen we in de provincie Firenze
    Today we finish in the provence of Firenze
  • Rally di Romagna 2010

    Kleine stadjes verborgen tussen de groene heuvels
    Little towns hidden in the green hills
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe in de smalle straatjes van Palazzuolo sul Senio
    Pepe in the small streets of Palazzuolo sul Senio
  • Rally di Romagna 2010

    Finish in Palazzuolo sul Senio
    Finish in Palazzuolo sul Senio
  • Rally di Romagna 2010

    Dirk en Pepe, 1 en 2 vandaag, bespreken de etappe
    Dirk and Pepe, 1st and 2nd today, talking about the stage
  • Rally di Romagna 2010

    Finish-bevoorrading 1
    Finish-refreshments 1
  • Rally di Romagna 2010

    Finish bevoorrading 2
    Finish refreshments 2
  • Rally di Romagna 2010

    IJskreem bij deze temperaturen? Is het wel zomer hier?
    Icecream with these temperatures? Is it summer here?
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe ontvangt de leiderstrui van Franco
    Pepe receives the leader's jersey from Franco
  • Rally di Romagna 2010

    Truitje te klein of Pepe te groot?
    Jersey too small or Pepe too big?
  • Rally di Romagna 2010

    Bikes klaar voor de start
    Bikes ready to start
  • Rally di Romagna 2010

    Bikers ook klaar
    Bikers also ready
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe aan de start van de Prove Speciale
    Pepe at the start of the Prove Speciale
  • Rally di Romagna 2010

    De keukenploeg van de finish bevoorrading
    Kitchen crew of the finish refreshments
  • Rally di Romagna 2010

    Beest op het avondmenu: lekker, maar niet echt geschikt om te koersen
    Beast on the dinner menu: good, but not really fit for racing
  • Rally di Romagna 2010

    De leiders in de verschillende klassementen
    The leaders in the different classifications
  • Rally di Romagna 2010

    Bikes op de vrachtwagen
    Bikes on the truck
  • Rally di Romagna 2010

    Pepe start voor de 7 km lange prove speciale
    Pepe starts for the 7km long prove speciale
  • Rally di Romagna 2010

    Aanvalleuuuh !!
    Attackkkkk!!
  • Rally di Romagna 2010

    Spectaculair uitzicht vanop de Monte Mauro
    Spectacular view from the Monte Mauro
  • Rally di Romagna 2010

    Portage
    Portage
  • Rally di Romagna 2010

    Ook de goei moeten van de bike
    Also the good guys have to push
  • Rally di Romagna 2010

    Sommigen vinden het nog leuk
    Some guys still have fun
  • Rally di Romagna 2010

    Alpinisme voor gevorderden
    Advanced alpinism
  • Rally di Romagna 2010

    Extreme hike a bike
    Extreme hike a bike
  • Rally di Romagna 2010

    Interview met de lokale TV
    Interview with the local TV
  • Rally di Romagna 2010

    Podium van de masters
    Podium of the masters category
  • Rally di Romagna 2010

    De finishers van de allereerste editie van de Rally di Romagna
    The finishers of the first edition of the Rally di Romagna