Brasil Ride > Etappe 2 > Van Mucuge naar Rio de Contas
Al van bij de transfer eergisteren had iedereen het erover. De etappe van vandaag zou een echt beest zijn en inderdaad, de cijfers liegen er niet om: 139km lang, dikke 3000 hoogtemeters en vooral de wetenschap dat de profs hier zowat 7u over doen. Roel Paulissen vertelde ons gisterenavond nog dat hij dit er een beetje over vond en dat hij vreesde voor de wat tragere deelnemers. Er zijn immers her en der cut-off tijden waarbij je uit de wedstrijd wordt gehaald wanneer je dat punt niet binnen de voorgeschreven tijd hebt bereikt. Voor de hele rit is er een maximum toegelaten tijd van 12u en dat zou wel eens voor heel wat deelnemers een probleem kunnen zijn.
Met een oorverdovende brandweersirene gevolgd door opzwepende Braziliaanse ritmes wordt het tentencamp gewekt. Het is 4 uur in de ochtend en pikkedonker. Maar niet voor lang want dan zorgen twee mega-grote videoschermen al voor de nodige achtergrond-filmpjes en wriemelen de rijders als mieren door het camp. Tandjes poetsen en baardje scheren en we zijn fris gewassen voor de koninginnerit van deze Brasil Ride. Het ontbijt is van een 4-sterren-niveau en de broodjes zijn zelfs ovenvers en kraken. In gezelschap van Tinneke en Stef, de enige andere landgenoten in deze race, laten we ons het goed smaken. En ook de koffie met warme melk is spek naar mijn bek. Er gaan dan ook ettelijke tassen achter de kiezen.
Volgende opdracht is het binnenleveren van onze rider-bag, de enige bagagezak die we kunnen meegeven voor de rest van de week en die naar de volgende aankomst getransporteerd zal worden. Groot is ie genoeg, maar helaas kompleet vormeloos en zonder structuur. Afgaande op de manier waarop sommigen hun rider-bag naar de vrachtwagen schouwen, zou ik gezworden hebben dat ze een lijk aan het dumpen waren.
De hemel boven Mucuge zit potdicht, er hangt mist en er valt van die miezerregen waardoor je bril binnen de kortste keren ondoorzichtig wordt. Toch kiezen Kroki en ik om te vertrekken met onze Adidas Evil Eye met oranje-glazen zodat we duidelijk de ondergrond kunnen zien. Aan start zien we voor het eerst het complete rennersveld van 170 duo’s. Dank zij onze 10de plaats bij de masters tijdens de proloog gisteren, mag Reevax in startblok B. Vreemd dat net voor ons ook Roel Paulissen in hetzelfde blok staat. We wensen hem nog vlug alle succes toe.
En klokslag 6u – tot nu toe is de organisatorische timing erg stipt, naar zuiderse normen – trekt de meute zich op gang op het asfalt. De eerste tien kilometer verlopen inderdaad over het tarmac en daar is niemand rouwig om. We merken wel al onmiddellijk dat er sommigen hun fusee al van bij het begin afsteken maar bedanken vriendelijk voor het vuurwerk. Typisch voor fusees is immers dat ze weliswaar erg hevig, maar helaas ook erg kort branden. Neen, dank U !!
Oh ja, nog vergeten te vermelden: gisteren-avond een oude bekende terug ontmoet. Sonia Lopes, de super-sympathieke Portugese die we 6 jaar geleden tijdens de Transportugal leerden kennen en die toen helaas met een gebroken sleutelbeen uitviel. Het was een warm en hartelijk weerzien met de intussen moeder vamn een 3-jarige zoon.
Terug naar de wedstrijd, nu. Na de asfaltstrook draaien we rechts de onverharde piste op voor een kilometers lange sectie op hardgebakken zandgrond. Men had ons gewaarschuwd voor langs-ribbels in de weg en zijn blij dat we niet in een peleton rijden. Zo kan ik goed kijken waar we moeten rijden terwijl Kroki zich in mijn achterwiel nesteld. We zijn beiden verrast dat dit terrein zo goed loopt, maar zijn er ons tegelijk van bewust dat dit zo zeker niet zal blijven duren. En inderdaad, het volgende deel van de etappe verloopt over een steeds weer op en af gaande schotterweg met soms erg steile passages. De ondergrond is vuurrood, een beetje als een terra-cotta bloempot die in brand staat. De kleur wordt nog eens versterkt door onze oranje brilglazen. Met het kleine fototoestel tracht ik zoveel mogelijk de rit te documenteren zodat jullie een goed beeld krijgen van deze Brasil Ride. Helaas komt de geur niet mee want die is ook speciaal: vraag me niet wat het precies is, maar het geurt exotisch en doet denken aan een cocktail van annanas, bamboe, ajuin en look. Ruik je het al een beetje in de neus? Nee? Dan stel ik voor dat je bovenvermelde ingredienten in de blender gooit, nadien in de oven opwarmt en tenslotte blust met vers regenwater. Enjoy!!
Met deze mega-rit voor de boeg slaan we geen enkele bevoorradingspost over en vullen daarbij telkens onze beide bidons tot aan de boord. Snel een stuk banaan meeritsen en juu, weer verder. Om eerlijk te zijn vlot het vandaag niet onaardig, maar we kijken er nauwlettend op toe dat we ons in geen geval vergalloperen. Kroki geeft perfect aan wannneer ik te snel begin te rijden en zo stemmen we de snelheid van het team optimaal af. We zien bij andere teams meermaals onenigheid en niet zelden laat het sterkere teamlid de zwakkere achter. Shame on you, mate!
Na ongeveer 3 uur rijden doorkruisen we een dorpje en tracht ik snel van de locale GSM-paal gebruik te maken om een live-update de wereld in te sturen. Intussen is de zon van de partij en hadden we een donkere zonnebril kunnen gebruiken. De omgeving en het uitzicht is plots veel knapper, maar ook de gevoelstemperatuur schiet hierbij met zeker 10 graden de hoogte in. We zijn nu halfweg wat het aantal kilometers betreft. Dit betekent tegelijk dat het zwaarste nog moet komen.
De volgende 30 kilometer worden overheerst door een pak singletrails die superfun zijn, maar niet altijd eenvoudig. We stellen tevens vast dat het technische niveau van de Brazilianen die in onze buurt fietsen ontgoochelend is. En wij die dachten dat die kerels van de Portugezen afstamden en dan ook even technisch onderlegd waren. Nope! We moeten dus geregeld wachten maar eerlijkheidshalve moeten we ook toegeven dat ook wij niet alle secties konden rijden. Ondanks de inspanning amuseren we ons goed en slingeren er duchtig op los. Via een heleboel jeeptracks naderen we langzaam maar zeker de beruchte en gevreesde Vietnam-Trail. Deze trail maakt reeds vanaf de eerste editie van deze Brasil Ride, nu 4 jaar geleden, deel uit van het parcours. Eerdere deelnemers vertelden ons al over de moeilijkheidsgraad en de traagheid waarmee je op deze trail vordert. Vandaar dat zowat elke deelnemer deze sectie vreest. We zijn benieuwd.
De aanloop is alvast een teaser want de singletrail vergt al behoorlijk wat evenwichtsgevoel en stuurmanskunst. De begroeiing wordt ook steeds dichter en het tropische karakter stijgt met de minuut. We beginnen ons langzaam in het regenwoud te wanen. En dan opeens staan we letterlijk aan de poort van de ‘One and only’ Vietnam-Trail. Aan de overkant van een ondiepe rivier staat letterlijk een poort opgesteld met daarop een groot spandoek mat de naam van deze 10 kilometer lange legende. We stappen binnen in het onbekende en mogen het eerste stukje alvast te voet afleggen. Maar dan is de trail echt wel goed berijdbaar en zijn Kroki en ikzelf verbaasd dat we zo vlot tussen de begroeiing kunnen vorderen. Niet voor lang echter want al na 2 kilometer is het gedaan met de vlotheid en begint het acrobatenwerk. Welcome to the jungle !! We voelen ons als ontdekkingsreizigers die zich over een pad door de jungle bewegen. Alleen is dit pad bezaaid met grote en kleinere rotsblokken en gaat het hoofdzakelijk bergop. Steeds weer moeten we van de fiets om stukken te voet te gaan en dit op en af is echt slopend. Telkens weer doen we pogingen om de kleine uitdagingen die de stenen vormen te overwinnen en soms lukt het, maar vaak ook niet. Zeker is alleszins dat het langaam, erg langzaam gaat. We doen uiteindelijk anderhalf uur over een trail van amper 10 kilometer en dan weet je het wel. Je moet daarbij ook in het achterhoofd houden dat we er ondertussen 110 kilometer moubtainbiken hebben opzitten en dat weten de beentjes ook.
Erg vinden we het dus niet wanneer de Viatnam-Trail ons na al dat gezwoeg opnieuw uitspuwt en we eindelijk weer een beter berijdbare sectie onder de wielen krijgen.
Het duurt niet lang of de hemel trekt weer volledig dicht en in de verte ziet het er alles behalve veel belovend uit. De wind steekt op en we moeten letterlijk beuken om vooruit te komen. En dan gaat parcours ook nog eens omhoog. Het is werken en zoveel mogelijk mijn teammakker uit de wind zetten om zo straks enkele koffiekes te verdienen (graptje !). En dan vallen de eerste regendruppels en tegen dat we aan de laatste beklimming van de dag beginnen – we zijn intussen bij kilometer 125 – valt de regen bij bakken uit de Braziliaanse hemel. Wie zei er weer dat het rond deze tijd van het jaar kurkdroog is in de Chapadana Diamantina? Dag Jan! Binnen de kortste keren vormen zich kleinen bruine beekjes en stroomt het hemelwater samen met de ondergrond als riviertjes de berg af. Ook de temperatuur is intussen gekelderd. Gelukkig moeten we klimmen zodat we met onze lichaams-chauffage de nodige warmte creeren want anders zaten we vast en zeker te bibberen op onze fiets. Bij Kroki is intussen het beste eraf en we stellen het tempo dan ook navenant bij. Geen oneer echter want het is vandaag echt wel een monsterrit. Met nog 600 hoogtemeter over 5 kilometer is de finale van deze eerste etappe alles behalve een cadeau. Het is langzaam vooruit kruipen en we zien ook bij andere teams stervende zwanen. En dan eindelijk de verlossende laatste afdaling. Ondanks de vermoeidheid moeten we super alert blijven want met de regen en al die uitgespoelde beekjes is een tuimelperte vlug gebeurd en dat zou een echte anticlimax zijn na deze epische rit. Alles loopt goed af en na 8u49min hobbelen we over de onregelmatig gelegde plaveien het centrum van Rio de Contas binnen. Onder luid applaus en nog steeds in de miezerregen worden alle finishers warm onthaald. Het respect van de weinige toeschouwers en de crew blijkt groot. Kroki heeft goed doorgebeten maar is tegelijk ook helemaal uitgeput en heeft even wat tijd nodig om op zijn positieven te komen. Daarbij blijkend post-finish-krampen ook bijzonder goedkoop. En wat doet het meeste pijn denk je? Onze voeten, handen en nek.
De monsteretappe zit er voor ons op. We moeten nu ons lichaam zo snel mogelijk laten recupereren en dan is een bidon Performance Recup Fast de eerste stap. Fiets wassen, kleren en ander materiaal uitspoelen en dan zo vlug mogelijk onder de primitieve douche. Droog gaan we zeker nilks krijgen want van zon is geen sprake. Dit verslag schrijven we bij een sympathieke Braziliaan die een Italiaans geinspireerd restaurantje runt en zelf zijn pasta fabriceert. Het bordje gaat vlot binnen en de bijhorende koffie ook. Het is onze beloning voor een hele dag hard zwoegen.
Morgen staat een korte maar hevige en technische cross-country rit van 35 kilometer op het menu. En we hopen op beter weer. Iedereen snakt naar de zon. Tot morgen.
Pepe
Foto album
Brasil Ride 2013
-
Brasil Ride 2013
Onze verblijfplaats in Salvador: onder de Farol de Itapua
Our stay in Salvador: under the Farol de Itapua -
Brasil Ride 2013
Hagelwitte stranden zoals we enkel uit de boekskes kennen
White beaches like in the magazines -
Brasil Ride 2013
Op weg naar Salvador-city
On our way to Salvador-city -
Brasil Ride 2013
Eerste singletrailke langs de Farol de Barra
First little Brasilian singletrail at Farol de Barra -
Brasil Ride 2013
Zondag en goed weer: het strand zit overvol
Sunday and good weather: the beach is packed with people -
Brasil Ride 2013
Salvadoriaanse olievaten muzikanten
Salvadorian oildrum musicians -
Brasil Ride 2013
Pelourinho, het historische centrum van Salvador bestaat uitsluitend uit koloniale gebouwen
Pelourinho, the historical center of Salvador, only has colonial-style buildings -
Brasil Ride 2013
Verse fruitsapkes, superlekker!
Fresh fruit juices: super ! -
Brasil Ride 2013
Zonsondergang boven Itapua beach
Sunset at Itapua beach -
Brasil Ride 2013
Een tafel vol lekkernijen !
A table full of excellent food ! -
Brasil Ride 2013
Pepe heeft de koffie gebuisd
No good coffee in Brasil -
Brasil Ride 2013
Kroki and Pepe at Itapua Beach
Kroki and Pepe at Itapua Beach -
Brasil Ride 2013
Lagoa de Abaete mag er ook zijn
Lagoa de Abaete doesn't look too bad -
Brasil Ride 2013
Nog 24 km tot Salvador...
Another 24 km to Salvador ... -
Brasil Ride 2013
Braziliaanse siesta
Brazilian siesta -
Brasil Ride 2013
In het Pitacua park in Salvador
In the Pitacua park in Salvador -
Brasil Ride 2013
Oei, ons Performance drinkbuskes vallen precies klein uit ten opzichte van de Braziliaanse
Oops, our Performance drinking bottles seem small to Brazilian standards -
Brasil Ride 2013
Het kan ook regenen in Brazilie
It can also rain in Brasil -
Brasil Ride 2013
Goed zoeken, tis een kameleon
Look carefully, it is a cameleon -
Brasil Ride 2013
Avondeten wordt klaargemaakt
Dinner is being prepared -
Brasil Ride 2013
Laatste minuten relaxed, vanuf nu wordt het serieus
Last relaxing minutes, from now on it gets serious -
Brasil Ride 2013
Bagage inladen op luchthaven Salvador voor de transfer
Loading our luggage at Salvador airport for the transfer -
Brasil Ride 2013
Onderweg tijdens de transfer: steppe met metershoge cactussen.
During the transfer: Steppe with meterhigh cactus. -
Brasil Ride 2013
Begeleiding van de kleerkasten van de Policia Militar
Security by the Policia Militar. -
Brasil Ride 2013
Tussenstop tijdens de middag.
Short stop for eating at noon. -
Brasil Ride 2013
Oude man met fiets en nootjes.
Old man with bike and peanuts. -
Brasil Ride 2013
Aankomst in Mucuge bij valavond.
Arrival in Mucuge at dusk. -
Brasil Ride 2013
Tijd om gaan te slapen.
Time to go to sleep. -
Brasil Ride 2013
Nu kan de wedstrijd gaan beginnen.
Now the race can really start. -
Brasil Ride 2013
Ochtendmist op zondag voor de eerste etappe.
Mist in the morning of the first stage. -
Brasil Ride 2013
Tijdens het ontbijt ontmoeten we Roel Paulissen en Bart Brentjens.
At breakfast we meet Roel Paulissen and Bart Brentjens. -
Brasil Ride 2013
Nummers op de fiets gehangen.
Numberplates mounted on our bikes. -
Brasil Ride 2013
Chillen tijdens de voormiddag.
Chilling before the briefing. -
Brasil Ride 2013
En de eersten gaan van start voor de tijdrit.
And the first teams start for the timetrial. -
Brasil Ride 2013
Ook Reevax staat klaar voor zijn tijdrit.
And also Reevax is getting ready. -
Brasil Ride 2013
Rivierdoortocht tijdens de tijdrit.
Rivercrossing during the timetrial. -
Brasil Ride 2013
Lastig maar prachtig en gevarieerd parcours.
Difficult but amazing and varied course. -
Brasil Ride 2013
Sommige secties dwingen ons wel tot afstappen.
Some sections force us to get of the bike. -
Brasil Ride 2013
Maar andere zijn dan weer vol berijdbaar.
But others are full ridable. -
Brasil Ride 2013
Een hobbelig gedeelte.
A bumpy section. -
Brasil Ride 2013
Rotsen en keien, er was geen gebrek aan.
There was no lack on rocks and pebles. -
Brasil Ride 2013
En bij momenten snel slingeren tussen het struikgewas.
Fast slalom through the bush. -
Brasil Ride 2013
Schitterende omgeving.
Beautifull scenery. -
Brasil Ride 2013
Reevax aan de finish van de eerste etappe.
Reevax at the finish of the first stage. -
Brasil Ride 2013
Start van etappe 2
Start of stage 2 -
Brasil Ride 2013
16 km opwarming
16 km warming up -
Brasil Ride 2013
maar snel genoeg komen de steile hellingen eraan
but soon enough the steep climbs arrive -
Brasil Ride 2013
Indrukwekkend maar desolaat landschap
impressive but, desolate landscape -
Brasil Ride 2013
in de achtergrond de volgende klim
the next climb in the background -
Brasil Ride 2013
hier is de smeerlap ;-)
here is the bastard ;-) -
Brasil Ride 2013
The only way is up 1
The only way is up ! -
Brasil Ride 2013
de 2de helft van de etappe bestaat grotendeels uit singletrails
the 2nd hlf of the stage is mostly singlrail -
Brasil Ride 2013
soms super steil en technisch
sometimes supersteep and technical -
Brasil Ride 2013
veel drinken is de boodschap hier
main task here: drink a lot -
Brasil Ride 2013
verbindingstukje tussen 2 singletrails
connection section between 2 singletrails -
Brasil Ride 2013
strooien hutje
little cabin in the middle of nowhere -
Brasil Ride 2013
Goodmorning Vietnam ! Begin van de zwaarste en langste singletrail
Goodmorning Vietnam ! Start of the longest and hardest singletrail -
Brasil Ride 2013
Steil en technisch
steep and technical -
Brasil Ride 2013
Te steil en te technisch
too steep and too technical -
Brasil Ride 2013
voor de 700ste keer natte voeten
for the 700th time wet feet -
Brasil Ride 2013
pokkesteile klim op pokkeslechte kassei
stupidly steep climb on stupidly bad cobblestones -
Brasil Ride 2013
in brazilie schijnt niet altijd de zon
in brazil the sun isn't always shining -
Brasil Ride 2013
Kroki choco na bijna 9u
Kroki well done after almost 9 hours -
Brasil Ride 2013
Basecamp in Rio de Contas
Basecamp in Rio de Contas -
Brasil Ride 2013
Red Bull-vleugels zijn even ver te zoeken.
Where are the Red Bull-wings? -
Brasil Ride 2013
Onze natte boel van gisteren hangt nog steeds te drogen.
Our wet kit from yesterday is still drying. -
Brasil Ride 2013
Locale wasserij.
Local laundry. -
Brasil Ride 2013
Locale droogkuis.
Local dry-clean. -
Brasil Ride 2013
Veel geld op een hoopje.
A lot of money together. -
Brasil Ride 2013
Altijd tandjes poetsen voor het ontbijt, ook aan deze basic-wasbak.
Always clean your teeth before breakfast, also when the accomodation is basic. -
Brasil Ride 2013
Het super-deluxe ontbijtbuffet.
The fantastic breakfast-buffet. -
Brasil Ride 2013
Het kapelletje op de top in de achtergrond is het hoogste punt van deze XC-race.
The little white chapel in the background is the highest point of this XC-race. -
Brasil Ride 2013
Pepe's persoonlijke fietsoppas.
Pepe's personal bike-nanny. -
Brasil Ride 2013
Countdown voor de XC-race.
Countdown for the XC-race. -
Brasil Ride 2013
Lange beklimming tijdens de XC-race.
Long climb during the XC-race. -
Brasil Ride 2013
Kroki wordt afgevlagd.
Kroki at the finish. -
Brasil Ride 2013
Goe gedaan, makker !
Well done, mate ! -
Brasil Ride 2013
Goeiemorgen Rio de Contas
Goodmorning Rio de Contas -
Brasil Ride 2013
De dag goed beginnen met een stevige ochtendwandeling
Starting the day with a morning walk -
Brasil Ride 2013
En een lange, toffe singletrail
And a long, un singletrail -
Brasil Ride 2013
Natte voeten zijn er ook weer bij
Wet feet are standard -
Brasil Ride 2013
Kroki probeert de berg op te geraken
Kroki trying to get to the top of the mountain -
Brasil Ride 2013
Nog steeds ver van huis
Still a long way frmom home -
Brasil Ride 2013
In elk dorpje worden we aangemoedigd door de kinderen
In every fvillage we are cheered on by the kids -
Brasil Ride 2013
Pepe speelt de wortel zodat den ezel rapper de berg op geraakt
Pepe plays the carrot so the donkey gets to the top faster -
Brasil Ride 2013
Steil is het codewoord vandaag
Steep is the word today -
Brasil Ride 2013
Volgens onze lokale fanclub zijn we goed bezig
According to our local fanclub we are doing great -
Brasil Ride 2013
Kroki tussen de koffie en bananen plantages
Kroki between the coffee and banana fields -
Brasil Ride 2013
Lastig stukske singletrail
Difficult singletrail section -
Brasil Ride 2013
Lang en lastig bergop
Long and difficult climb -
Brasil Ride 2013
Gevolgd door een schitterende afdaling door het bos
Followed by a magnificent downhill through the forest -
Brasil Ride 2013
Wisselen ?
Exchange ? -
Brasil Ride 2013
De gevolgen van de regen zijn nog aanwezig
The consequences of the rain are still there -
Brasil Ride 2013
De laatste lange klim van vandaag
The alast long climb of today -
Brasil Ride 2013
ijskreem aan de finish !
ice cream at the finish ! -
Brasil Ride 2013
Zoals gezegd mochten we bij Sauser en Yamamoto in startvak A
Today we were in the same startbox as Sauser and Yamamoto. -
Brasil Ride 2013
Eerste 17km van etappe 5.
First 17km of stage 5. -
Brasil Ride 2013
En dan begint de kilometerslange trail.
And than, the long trail starts. -
Brasil Ride 2013
Prachtige trail maar niet altijd eenvoudig te rijden.
Amazing trail but not always easy to ride. -
Brasil Ride 2013
Bij momenten ook lastige zandstroken.
At times difficult sandy sections. -
Brasil Ride 2013
En zelfs onberijdbare stukken.
And even unridable parts. -
Brasil Ride 2013
Bij de koeien door de wei en de zwarte bagger.
Next to the cows, we cross the grassfield and through the mud. -
Brasil Ride 2013
Kroki besluit zijn bandendruk wat te verhogen.
Kroki decides to increase his tire-pressure. -
Brasil Ride 2013
Een termietenhuisje in de bomen.
The home of termites in the trees. -
Brasil Ride 2013
Lange, hagelwitte zandwegen.
Long, white sandroads. -
Brasil Ride 2013
Kroki heeft zonet boer Charel ingehaald.
Kroki just passed the local farmer. -
Brasil Ride 2013
Eindelijk aan de eerste bevoorrading van etappe 5.
Finally at waterpoint 1 of the 5th stage. -
Brasil Ride 2013
Machtige maar lastige klim. Indrukwekkende uitzichten.
Mighty but hard climb with fantastic views. -
Brasil Ride 2013
Hogerop moeten we onze fiets zelfs duwen.
Higher up we even have to push our bikes. -
Brasil Ride 2013
Volgende keer breng ik mijn wandelschoenen mee.
Next time I bring my walkingshoes. -
Brasil Ride 2013
Kroki temidden van het peleton.
Kroki in the middle of the peleton. -
Brasil Ride 2013
Pepe geniet van elke meter en zelfs van de tegenwind.
Pepe is enjoying every meter and even the headwind. -
Brasil Ride 2013
Wat een panorama !
What a view ! -
Brasil Ride 2013
Vier andere renners maken gebruik van Reevax-Airways op een lange tijdritstrook met volle wind op kop.
Four other competitors are flying Reevax-Airways on a long timetrail-section with the wind full on the nose. -
Brasil Ride 2013
Laatste klim van etappe 5. Nog 9 kilometer tot Rio de Contas. Links een indrukwekkende waterval.
Last climb of stage 5. Only 9 kilometer to Rio de Contas. On your left an impressive waterfall. -
Brasil Ride 2013
Als we ons niet vergissen zijn we vandaag 3de master geworden. Dolblij !
If we are not mistaken, we finished as 3th masterteam. Super happy ! -
Brasil Ride 2013
Reevax op het podium !
Reevax on the podium! -
Brasil Ride 2013
Recuperatie met een grote spaghetti en pizza
Recovery with a big pasta and pizza -
Brasil Ride 2013
Startklim van de 6de etappe
Startclimb of the 6th stage -
Brasil Ride 2013
Pepe op grote wielen?
Pepe on big wheels ? -
Brasil Ride 2013
Zoek de ezel
Find the donkey -
Brasil Ride 2013
Reevax op de 2de klim van de dag
Reevax on the 2nd climb of the day -
Brasil Ride 2013
Boer Jan met de oogst op weg naar de markt
Farmer John on his way to the market -
Brasil Ride 2013
Veel mooie uitzichten vandaag
Many nice views today -
Brasil Ride 2013
Veel brede wegen vandaag
Many wide roads today -
Brasil Ride 2013
Aan de 2de bevoorrading na 81km
At the 2nd waterpoint after 81 km -
Brasil Ride 2013
Het koude water doet deugd aan de voeten
The cold water feels great on our feet -
Brasil Ride 2013
Toch ook enkele kilometers flowy singletrack
Also a couple of miles flowy singletrack -
Brasil Ride 2013
Maanlandschap boven op de laatste klim
Moon landscape at the top of the last climb -
Brasil Ride 2013
Het laatste stuk naar Mucuge
The last section to Mucuge -
Brasil Ride 2013
Reevax klaar voor de laatste etappe
Reevax ready for the last stage -
Brasil Ride 2013
Langgerekt peleton in het eerste stuk
Long-stretched peleton in the first section -
Brasil Ride 2013
Al snel komen de eerste singletrails
Soon enough we get to the first singletrails -
Brasil Ride 2013
Spectaculair landschap, de muur links moeten we over
Spectacular landscape - we have to go across the wall on the left -
Brasil Ride 2013
Lastige klim door het bos
Hard climb through the forest -
Brasil Ride 2013
Veel slickrock vandaag, zoals in Utah
A lot of slickroc today, like in Utah -
Brasil Ride 2013
Onze Nederlandse collega-masters met pech
Our Dutch colleagues with bad luck -
Brasil Ride 2013
De Muur van Mucuge
The Muur of Mucuge (Wall of Mucuge) -
Brasil Ride 2013
Er zijn niet genoeg scheldwoorden om te beschrijven hoe steil die is
There are no enough curse-words to describe how steep it is -
Brasil Ride 2013
Meer slickrock singletrail in de afdaling
More slickrock singletrail in the downhill -
Brasil Ride 2013
Oppassen voor de tandenstokers
Be careful with the toothpicks -
Brasil Ride 2013
De singletrails blijven komen
There is no end to the singletrack -
Brasil Ride 2013
Brasil Ride: Ride - Eat - Sleep - Done
Brasil Ride: Ride - Eat - Sleep - Done -
Brasil Ride 2013
Reevax 3de in Brasil Ride 2013 !
Reevax 3rd in Brasil Ride 2013 !